Veelgestelde vragen (FAQ)
Op deze pagina zijn de antwoorden op enkele veelgestelde vragen over EasyTrans te vinden.
Heb je een andere vraag? Dan kun je deze stellen via het contactformulier.
Op deze pagina zijn de antwoorden op enkele veelgestelde vragen over EasyTrans te vinden.
Heb je een andere vraag? Dan kun je deze stellen via het contactformulier.
Kan ik extra gebruikers voor mijn Transport Management Systeem aanmaken?
Jazeker! Bij EasyTrans Software betaal je niet per gebruiker of licentie. Je kunt dus een onbeperkt aantal gebruikers toegang geven tot het Transport Management Systeem.
Dat betekent dus ook GEEN extra kosten als het bedrijf in medewerkers groeit!
Een gebruiker aanmaken gaat heel eenvoudig:
Aan de rechterzijde, bij ‘Contactpersonen’, zie je de gebruikers die toegang hebben tot het Transport Management Systeem.
Je kunt hier inloggegevens voor je collega’s aanmaken en per e-mail versturen door op de ‘Nieuwe contactpersoon’ button te klikken.
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over het aanmaken van gebruikers in onze kennisbank!
Ik kan geen e-mails versturen vanuit EasyTrans. Hoe stel ik mijn uitgaande e-mail in?
Vanuit EasyTrans kun je diverse e-mails versturen. Denk aan offertes, orderbevestigingen, vervoersopdrachten, facturen, etcetera. Om deze e-mails te kunnen versturen moet de uitgaande e-mail worden ingesteld.
Het instellen van de uitgaande e-mail wordt uitgelegd in onze Kennisbank. Klik op de knop hieronder om het artikel te openen.
Kan ik mijn Transport Management Systeem (TMS) koppelen aan een ander systeem?
EasyTrans Software biedt diverse mogelijkheden om externe software te koppelen met het Transport Management Systeem EasyTrans.
EasyTrans Software werkt samen met een groot aantal partners om specifieke functionaliteiten te kunnen bieden. Er zijn kant en klare koppelingen beschikbaar met boekhoudsoftware, systemen van logistieke dienstverleners en diverse andere branchespecifieke software. Je kunt een compleet overzicht van alle partners en koppelingen vinden bij Partners & Koppelingen.
Er zijn zoveel softwarepakketten beschikbaar dat het onmogelijk is om overal een kant en klare oplossing voor te kunnen bieden. Daarom biedt EasyTrans Software een uitkomst met de module Koppeling Externe Systemen. Deze module geeft toegang geeft tot de API’s en EDI van EasyTrans Software. Met deze API’s en/of EDI kan een directe verbinding tussen EasyTrans en andere software worden opgezet, afhankelijk van het systeem waarmee je EasyTrans wilt koppelen.
Wil je graag een koppeling m.b.v. onze API’s maar is zelf programmeren geen optie? Dan werken wij als alternatief samen met nShift en DeliveryMatch. Deze partners bieden bestaande koppelingen met een scala aan ERP/Webshops en andere software. Hierdoor is het meestal niet nodig om de API via maatwerk te integreren waardoor de eenmalige kosten lager zijn. Het nadeel hiervan is wel weer dat er kosten per transactie zijn.
Werk je samen met een logistieke dienstverlener die ook gebruikmaakt van EasyTrans? Dan is er voor het doorsturen of ontvangen van ordergegevens geen aanvullende koppeling nodig. Je kunt vanuit EasyTrans eenvoudig transportorders uitwisselen. Wanneer gekoppelde EasyTrans Systemen beide gebruik maken van een Vervoerder Portal kan daarnaast ook afmeldinformatie gedeeld worden! De Koppeling EasyTrans Gebruikers is (gratis) beschikbaar in alle EasyTrans pakketten! Houdt er wel rekening mee dat er met een Small Pakket enkel orders ontvangen kunnen worden.
Hoe koppel ik mijn EasyTrans aan een andere EasyTrans gebruiker?
Samenwerken met logistieke dienstverlener die ook gebruik maken van EasyTrans kan heel Easy! Met behulp van de ‘Koppeling EasyTrans Gebruikers‘ kun je namelijk heel eenvoudig ordergegevens met elkaar uitwisselen! Deze koppeling is kosteloos actief in alle pakketten van EasyTrans Software. Houdt er wel rekening mee dat er met een Small Pakket enkel ordergegevens ontvangen kunnen worden.
Om orderdetails (of afmeldgegevens) uit te wisselen met externe EasyTrans-systemen dien je elkaar toestemming te geven tot het versturen en ontvangen van gegevens. Je kunt een koppeling tussen beide EasyTrans Systemen activeren door elkaar aan te maken als klant en/of vervoerder en toestemming te verlenen tot het versturen/ontvangen van ordergegevens.
In onze kennisbank staat een uitgebreide uitleg over de activatie en het gebruik van de Koppeling EasyTrans Gebruikers!
Kan ik extra landen aan mijn Transport Management Systeem (TMS) toevoegen?
Dat kan zeker! Niet alle bestaande landen zijn standaard actief in de transport software, maar kunnen wel geactiveerd worden!
Landen activeren/deactiveren:
Tip: Je kunt landen ook activeren of deactiveren via de snelbewerking!
Hoe geef ik chauffeurs toegang tot mijn Vervoerder Portal / Chauffeurs App?
Met een Premium Plus pakket kun je gebruik maken van een eigen Vervoerder Portal. Een Vervoerder Portal biedt planners de mogelijkheid om geautomatiseerd vervoersopdrachten te versturen naar Chauffeurs Apps. Een chauffeur navigeert vervolgens met behulp van de Chauffeurs App eenvoudig naar de bestemming. De ontvanger tekent voor ontvangst op het scherm en deze digitale handtekening is – samen met de overige afmeldinformatie en eventuele afbeeldingen – direct beschikbaar in de planomgeving. Verregaande automatisering van de transportketen dus!
Je bepaalt zelf welke chauffeur/vervoerder toegang krijgt tot de Vervoerder Portal, én met welke rechten:
Tip: Bij EasyTrans Software betaal je niet per gebruiker, je kunt dus een onbeperkt aantal chauffeurs toegang geven.
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over het aanmaken van Chauffeurs App gebruikers in onze kennisbank!
Waar vind ik de Chauffeurs App van EasyTrans Software?
De Chauffeurs App van EasyTrans Software is een web app, oftewel een app die vanuit de browser wordt gebruikt. Een webapplicatie is (met een internetverbinding) op alle typen toestellen te gebruiken. De Chauffeurs App van EasyTrans Software werkt dan ook op alle besturingssystemen (iOS (Apple) en Android (Google)). Met een webapplicatie zijn de functionaliteiten, de gebruikservaring en de ontwikkelkosten voor alle gebruikers gelijk. Bijkomend voordeel van een webapplicatie is dat uw chauffeur niet zelf een applicatie hoeft te installeren of te onderhouden. EasyTrans Software zorgt voor de beschikbaarheid en de updates van de Chauffeurs App.
De chauffeur, of externe vervoerder, gaat naar de url van de Vervoerder Portal/Chauffeurs App, logt in en voegt de web app eventueel toe aan het startscherm van de mobiele telefoon. En klaar is de ‘installatie’!
De Vervoerder Portal / Chauffeurs App
De Vervoerder Portal is een online omgeving die gekoppeld is aan het Transport Management Systeem.
Inloggen bij de Vervoerder Portal kan op hetzelfde webadres als de planomgeving, met als toevoeging: /vervoerder.
Bijvoorbeeld: www.mytrans_,2, 3, 4, 5,6.nl, be/url van de planomgeving/vervoerder
Kan mijn chauffeur in de Chauffeurs App registeren dat iets is geleverd bij de buren?
Dat is mogelijk! Hiervoor kun je de ‘order substatus’-functionaliteit van EasyTrans gebruiken.
Met een order substatus is het mogelijk om een eigen omschrijving voor statussen van orders vast te leggen, bijvoorbeeld ‘Afgeleverd bij de buren’ of ‘Niet thuis’.
Bij order substatussen kun je zelf bepalen of de (sub)status een keuzeoptie in de Chauffeurs App moet zijn:
In de Chauffeurs App krijgt de vervoerder bij het afmelden van een order nu een keuzelijst met de vastgelegde ordersubstatussen.
Wanneer een chauffeur bij het afmelden een substatus vastlegt wordt deze uiteraard ook direct zichtbaar in de planomgeving.
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over order substatussen in onze kennisbank!
Kunnen wachttijden die geregistreerd zijn in de Chauffeurs App automatisch doorbelast worden naar de klant?
Hoe afmeldinformatie van de Chauffeurs App verwerkt wordt kun je zelf vastleggen bij de algemene instellingen. Als je niets wijzigt aan de standaard instellingen van de Vervoerder Portal wordt de meeste afmeldinformatie in een apart opmerkingenveld bij de bestemmingen weergegeven. Deze informatie kan vervolgens door de planner verwerkt worden.
Wil je dat de vastgelegde wachttijd in de Chauffeurs App direct wordt opgeslagen bij de prijsberekening? Dat kan!
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over de verwerking van afmeldgegevens in onze kennisbank!
Hoe maak ik een creditfactuur van mijn transportopdracht?
Een foutje op de factuur gemaakt? Geen probleem, dit is te corrigeren in EasyTrans!
Een incorrecte factuur kan op drie manieren hersteld worden: Je kunt een correctie via een order ingeven, een creditnota aanmaken of de factuur aanpassen en opnieuw versturen.
Facturen met een negatief totaalbedrag worden in EasyTrans automatisch aangemaakt als creditfactuur!
Gaat het om een correctie vanwege een fout in één order? Dan is het wellicht handig om het teveel betaalde bedrag te crediteren door middel van een creditorder. Maak hiervoor een nieuwe order aan (bijvoorbeeld door de foutieve order te kopiëren), en breng het teveel berekende bedrag in mindering. Geef hiervoor bij ‘Prijsberekening’ simpelweg minbedragen in, oftewel gebruik bij de bedragen een minteken (-). Na de correctie kan de creditorder mee met de eerstvolgende facturatieronde!
Bekijk eventueel een uitgebreide uitleg over het aanmaken van creditorders in de kennisbank: Creditorder
Het is ook mogelijk om een foutieve factuur te verwijderen en het factuurnummer opnieuw te gebruiken!
Open de foutieve factuur en noteer alle belangrijke gegevens, zoals bijvoorbeeld het factuurnummer en de factuurdatum.
Verwijder vervolgens de factuur en corrigeer de fouten in de order(s) of klantgegevens.
Maak vervolgens opnieuw een factuur aan met hetzelfde factuurnummer en -datum!
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over het corrigeren van facturen in de kennisbank: Factuur corrigeren
Facturen met een negatief totaalbedrag worden in EasyTrans automatisch aangemaakt als creditfactuur! Moet een factuur in zijn geheel gecorrigeerd worden? Corrigeer dan alle orders die op de factuur staan en maak een creditfactuur aan.
Kopieer vanuit het orderoverzicht alle orders die op de factuur staan. Open de order(s) en zet bij ‘Prijsberekening’ een minteken voor alle bedragen. Maak na de correcties een creditfactuur aan van de orders. De foutieve factuur is nu gecrediteerd waardoor de orders correct ingegeven en gefactureerd kunnen worden.
Bekijk eventueel de uitgebreide uitleg over het maken van creditfacturen in de kennisbank: Creditfactuur
Kan ik betalingen via iDEAL ontvangen voor een transportorder?
Dat kan wanneer de module Online Betalen is geactiveerd binnen het abonnement. Met deze module geef je de klanten de optie om online de facturen van de transportdiensten te voldoen, via betaalprovider Mollie. Ontvangen betalingen worden direct bevestigd en verwerkt in het Transport Management Systeem EasyTrans.
Maak je gebruik van de module Online Betalen?
Dan bepaal je zelf welke klant je wel of niet de mogelijkheid wilt bieden tot online betalen.
Kan ik mijn (transport) orders ook apart factureren?
Dat kan zeker! Je kunt standaard álle orders apart factureren of afwijkende factuurtypes maken en gebruiken. Je kunt dan vervolgens per klant aangeven welk factuurtype gebruikt moet worden.
Alle orders apart factureren? Pas het standaard factuurtype aan:
Eigen factuurtype maken
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over factuurtypen in onze kennisbank!
Ik besteed facturen uit aan een factoringmaatschappij. Hoe stel ik dit in?
Bij factoring moet er vaak een aangepaste betaalinstructie op facturen vermeld worden.
EasyTrans Software kan een extra betaalwijze ‘Factoring’ voor je aanmaken. Hiermee worden de juiste betaalinstructies op de factuur en in de e-mail geplaatst. De betaalwijze kun je per klant instellen, dat geldt dus ook voor de betaalwijze ‘Factoring’.
Je kunt per klant vastleggen of deze gewone facturen dient te ontvangen, en welke worden uitbesteed aan een factoringmaatschappij. Voor het inrichten van de betaalwijze ‘Factoring’ wordt eenmalig één uur maatwerk in rekening gebracht. Na de inrichting en activatie van de betaalwijze zijn er geen aanvullende maandelijkse kosten. De prijzen voor maatwerk is te vinden bij tarieven.
Mijn klant vraagt mij bij de facturatie een andere bedrijfsnaam te vermelden. Kan dit?
Er zijn meerdere opties mogelijk als het gaat om de bedrijfsnaam bij de adressering op de facturen. Je kunt twee bedrijfsnamen onder elkaar weergeven of een alternatieve bedrijfsnaam ten behoeve van de facturatie gebruiken.
Twee bedrijfsnamen
Je kunt twee bedrijfsnamen onder elkaar op de factuur weergeven. Voer hiervoor bij de klantgegevens bij ‘Bedrijfsnaam’ de twee bedrijfsnamen in, gescheiden met een / (spatie/spatie). Bijvoorbeeld:
De benaming op de factuur zal er dan als volgt uitzien:
Alternatieve bedrijfsnaam
Wil je een alternatieve bedrijfsnaam op de factuur vermelden? Dat is ook mogelijk. Voer hiervoor bij de klantgegevens bij ‘Factuuradres’ een alternatieve bedrijfsnaam in. De ingegeven bedrijfsnaam zal worden weergegeven op de facturen voor deze klant:
Hoe geef ik mijn klant toegang tot mijn Klanten Portal?
Wanneer je een Premium of Premium Plus pakket gebruikt beschik je over een eigen klantenportal. Bij EasyTrans Software kun je een onbeperkt aantal klanten toegang geven tot de Klanten Portal.
Hierbij bepaal je zelf wie er toegang heeft tot het Klanten Portal en met welke rechten!
De klant heeft nu met de door jou vastgelegde inloggegevens toegang tot de Klanten Portal.
Het webadres van de Klanten Portal is gelijk aan dat van het Transport Management Systeem.
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over het aanmaken van gebruikers van het Klanten Portal in onze kennisbank!
Waar vind ik mijn Klanten Portal?
Het Klanten Portal is een online omgeving die gekoppeld is aan het Transport Management Systeem.
Inloggen bij jouw Klanten Portal kan op hetzelfde webadres als de planomgeving.
De klant kan hier met de door jou vastgelegde inloggegevens inloggen. Door de inloggegevens en de rechten die je hebt toegekend wordt de klant automatisch doorverwezen naar het Klanten Portal.
Kan ik mijn Klanten Portal integreren in mijn eigen website?
Je kunt het inlogscherm van het Klanten Portal integreren in jouw eigen website. Dit kan op drie manieren:
Kan mijn klant ook meerdere (transport) orders tegelijk importeren?
In een Klanten Portal is dat mogelijk! Wanneer je een Premium of Premium Plus pakket gebruikt beschik je over een eigen klantenportal.
Een Klanten Portal bevat net als de planomgeving een uitgebreide importfunctie. Bij ‘Importeren’ zijn er voorbeeldbestanden te downloaden waarin een uitleg wordt gegeven over de verschillende importopties en de kolomindeling. Bij alle voorbeeldbestanden zijn te vinden op het tweede tabblad ‘Uitleg’ uitgebreide informatie over het importbestand.
In het Klanten Portal zijn de volgende opties beschikbaar:
Als eenmaal het gewenste bestand is gekozen en ingevuld gaat het importeren heel eenvoudig:
De resultaten van de import worden weergegeven.
Kan ik zelf een tekst op de startpagina van mijn Klanten Portal plaatsen?
Ja! Het welkomstbericht op de startpagina van het Klanten Portal is naar wens aan te passen:
Lees eventueel de uitgebreide uitleg over het welkomstbericht in onze kennisbank!
Waar vind ik een handleiding over het Klanten Portal?
In de kennisbank zijn diverse artikelen te vinden met uitgebreide informatie over de instellingen en het gebruik van een eigen Klanten Portal.
Van het Klanten Portal is er geen algemene handleiding beschikbaar om te delen met eindgebruikers.
De reden hiervoor is dat de wijze van web-ordering via het Klanten Portal heel afhankelijk is van jouw producten (diensten) en werkwijzen. Hierdoor is een algemene handleiding eenvoudigweg niet bruikbaar. Daarnaast is het gebruik van het Klanten Portal van EasyTrans Software op zichzelf al heel eenvoudig en intuïtief. Je zou het kunnen vergelijken met het plaatsen van een bestelling in een webshop.
Wil je je klanten toch graag voorzien van een handleiding? Dan kun je uiteraard wel zelf een handleiding maken met een uitleg over jouwproducten (diensten) en het gebruik van het Klanten Portal.
Bekijk alle artikelen in de kennisbank
Kan ik zien wie iets gewijzigd heeft in een order?
Werk je samen met anderen in EasyTrans? Geef dan iedere gebruiker een eigen inlog account. Zo krijgt iedereen zijn eigen planomgeving en kun je van elkaar zien wie wat gewijzigd heeft in een order.
EasyTrans registreert alle handelingen en wijzigingen bij een order. Je kunt de historie vanuit een order op twee manieren raadplegen:
Eenvoudige orderhistorie
De eenvoudige orderhistorie is rechtsboven op het orderscherm te vinden. De eenvoudige orderhistorie toont de aanmaakdatum en tijd van de order en welke gebruiker deze heeft aangemaakt. Daarnaast wordt dezelfde informatie van de laatste keer dat de order werd opgeslagen weergegeven.
Uitgebreide orderhistorie
De uitgebreide orderhistorie is onderaan het orderscherm te vinden en toont alle handelingen en wijzigingen aan de order, inclusief de gebruiker die deze handeling heeft gedaan.
Ik reken verschillende prijzen voor start- en volgcolli’s. Kan EasyTrans dit berekenen?
Dat is zeker mogelijk, met de ‘Staffelprijzen’-functie van het Transport Management Systeem.
In EasyTrans kunnen staffelprijzen op drie verschillende manieren berekend worden. Kies voor verschillende prijzen bij start- en volgcolli voor de methode ‘Aantal x tarief cumulatief’. EasyTrans telt de totale afname bij elkaar op en berekend de juiste prijs per colli!
In de kennisbank van EasyTrans Software is ook een uitgebreide uitleg te vinden over staffelprijzen!
Ik wil een toeslag berekenen voor leveringen op de Waddeneilanden, kan dat?
Dat kan zeker! Dit kan heel eenvoudig door een standaard tarief aan te maken, die je instelt als ‘standaard niet actief’. Moet de toeslag berekend worden? Dan activeer je het tarief met één klik in de order.
Maar….. Het kan ook automatisch! Met een Premium of Premium Plus pakket van EasyTrans Software zijn dynamische tarieven onderdeel van het Transport Management Systeem EasyTrans. Dynamische tarieven zijn tarieven die pas geactiveerd worden wanneer er bepaalde gegevens in een order aanwezig zijn. Bijvoorbeeld een bepaald postcodegebied binnen afleverbestemmingen. Hiermee kun je dus een waddentoeslag ook geautomatiseerd activeren/berekenen. Zo vergeet je deze nooit!
Meer informatie nodig? Lees de uitgebreide uitleg over dynamische tarieven in onze kennisbank!
Benieuwd naar de kosten van TMS software EasyTrans? Bij EasyTrans Software kun je zelf het abonnement samenstellen. Er zijn daarom vier TMS pakketten beschikbaar waarbij elk pakket de benodigde functies van een TMS bevat.
Op onze feature pagina vind je een algemene impressie van de mogelijkheden van EasyTrans of bekijk de vergelijkingstabel voor een uitgebreider overzicht.