Release 4.3 – September 2017

Track & Trace pagina

Met de nieuwe Track & Trace pagina kunnen zowel afzenders als ontvangers de status van hun order volgen. Bij iedere nieuwe order wordt een unieke Track & Trace code aangemaakt die wordt meegestuurd met de orderbevestiging. Via deze code kan de actuele orderstatus worden bekeken. De Track & Trace code kan ook per e-mail naar de ontvanger worden verstuurd.

Wilt u de Track & Trace pagina verwerken in uw website, neem dan contact met ons op.

Order substatussen

Door het gebruik van order substatussen kunt u een eigen status toekennen aan een order. Voorbeelden hiervan zijn ‘Afgehaald’, ‘In uitrijroute’ of ‘Afgeleverd bij buren’. U kunt zelf substatussen aanmaken. Bij het gebruik van de Chauffeurs App kan de chauffeur een substatus toekennen aan de order. De order substatus komt terug op de Track & Trace pagina en geeft de actuele status van de order weer.

Locatie van afgemelde bestemmingen

Bij het afmelden van een order via de Chauffeurs App wordt de locatie opgeslagen. U kunt de locatie terugkijken door op het pinnetje bij een bestemming te klikken. De locatie versterkt het bewijs dat de order is afgeleverd mocht hierover een conflict met uw klant ontstaan.

Let op: Uw chauffeurs zullen de eerste keer worden gevraagd om toestemming te geven om de locatie op te slaan. Indien de chauffeur dit weigert ontvangt deze een melding.

Tariefkeuze in de web-order omgeving

Bij de tarieven kunt u aangeven of deze door de klant mag worden gekozen in de web-order omgeving. Deze veelgevraagde functie maakt het mogelijk om binnen een product aanvullende diensten aan te bieden die de klant kan kiezen. Voorbeelden hiervan zijn ‘Verzekerd transport’ of ‘ADR-toeslag’.

Offertes aanvragen via de web-order omgeving

U kunt uw klanten eenvoudig een offerte laten aanvragen via de web-order omgeving. Klanten kunnen een nieuwe order aanmaken en deze als offerte aanvraag versturen. De planner kan vervolgens een prijs aan de order toekennen en deze als offerte naar de klant versturen. Via een link in de offerte e-mail kan de klant de offerte direct goedkeuren.

Let op: Deze optie is standaard niet actief. Als u van deze optie gebruik wilt maken gaat u in het menu naar Instellingen->Algemeen. Onder het tabblad ‘Orders’ activeert u de optie: ‘Offertes aanvragen en weergeven in de web-order omgeving’.

Uitgaande e-mail instellen

U kunt vanuit EasyTrans diverse e-mails versturen zoals orderbevestigingen, vervoersopdrachten en facturen. Het is uiteraard belangrijk dat deze e-mails aankomen bij de ontvanger. Om hiervoor te zorgen kunt u uw uitgaande e-mail instellen. De e-mails worden dan verstuurt via uw eigen e-mail. Hierdoor wordt de kans dat e-mails in de spam belanden, of zelfs helemaal niet aankomen, een stuk kleiner.

U stelt de uitgaande e-mail in door in het menu naar Instellingen->Algemeen te gaan. Klik vervolgens op het tabblad ‘Uitgaande e-mail en telefonie’. Volg de instructies op het scherm.

Overige wijzigingen
  • De exportfunctie is nu ook beschikbaar voor klanten in de web-order omgeving. Klanten beschikken over de exports ‘Orders – Eenvoudig’ en ‘Orders – Uitgebreid’.
  • De CMR overlay is nu ook te gebruiken voor orders met meer dan twee bestemmingen.
  • Bij het versturen van een vervoersopdracht kan nu ook de CMR of orderlijst worden bijgevoegd.
  • Staffelprijzen kunnen nu op drie manieren worden berekend: ‘prijs x aantal’, ‘prijs x aantal cumulatief’ en ‘vaste prijs’. Hiermee zijn de staffelprijzen ook geschikt voor de berekening van startcolli en volgcolli en voor gewichtstoeslagen. Klik op het informatie icoon in het ‘Staffelprijzen’ scherm voor een uitgebreide uitleg.
  • Orders in het order overzicht kunnen worden samengevoegd. De bestemmingen van de orders komen dan samen op één nieuwe order.
  • Bij het opslaan van een bestaande bestemming in het adresboek worden de adresgegevens bijgewerkt.
  • Bij het kopiëren van een order kunnen direct de nieuwe orderdatum en vervoerder worden gekozen.
  • Voor de vestigingen in het klant overzicht is een nieuw rechten niveau ‘Planning beperkt’ toegevoegd. Planners met deze rechten kunnen geen tarieven en facturen inzien.
  • Er zijn nieuwe koppelingen beschikbaar met Transsmart (sinds 2022 nShift), Visma eAccounting en Cash boekhouden. Kijk voor meer informatie over deze en andere koppelingen bij Partners en koppelingen.