Planning
De functionaliteiten van het planning-onderdeel binnen uw Transport Management Systeem EasyTrans zijn verbeterd en uitgebreid.
Orderoverzicht
Er zijn diverse verbeteringen aangebracht aan de functionaliteiten binnen het orderoverzicht.
Postcodekolommen
Er zijn twee nieuwe kolomopties toegevoegd aan het orderoverzicht, u kunt nu ook kolommen activeren die de postcodes van de (eerste) ophaal- en afleveradressen tonen. Deze kolommen kunt u ook sorteren waardoor u adressen die bij elkaar in de buurt liggen eenvoudig kunt groeperen.
U kunt de kolommen activeren via ‘Instellingen’> ‘Algemeen’ > ‘Weergave instellingen voor het order overzicht’ > ‘Ophaal postcode kolom weergeven’ en/of ‘Aflever postcode kolom weergeven’ > ‘Opslaan & Sluiten’.
Let op: De ‘Ophaal postcode kolom’ toont enkel de postcodes van eerste bestemmingen. De ‘Aflever postcode kolom’ toont enkel de postcodes van de tweede bestemmingen. Bij orders met meerdere ophaal- en/of afleveradressen worden de overige postcodes niet getoond.
Sorteerfunctie uitgebreid
Net als in het orderoverzicht van het klantenportal is ook de sorteerfunctie binnen uw planomgeving verder uitgebreid. Naast de bovengenoemde postcodekolommen kunt u nu ook sorteren op:
- Vrachtbrief
- Ref. klant (referentie klant)
- Opmerkingen vrachtbrief
- Opmerkingen intern
Zoekfunctie uitgebreid
Wanneer u de zoekfunctie van het orderoverzicht gebruikt worden nu voor de zoekresultaten ook goederengegevens geraadpleegd.
Tip: De velden bij de goederengegevens worden ook vaak gebruikt in koppelingen met externe vervoerders, zoals DPD. Zoeken naar Trackingnummers gaat dus nog eenvoudiger!
Orderbevestiging(en) versturen
Wanneer u orderbevestigingen verstuurt via een snelbewerking vanuit het orderoverzicht kunt u hierbij nu een opmerking bij de e-mail meegeven. Deze opmerking wordt, samen met eventuele opmerkingen die in de order zijn vastgelegd, in de e-mail opgenomen.
Daarnaast kunt u via het orderoverzicht nu ook een orderbevestiging naar ontvangers versturen, van meerdere orders tegelijk. Selecteer in uw orderoverzicht de desbetreffende orders en kies de snelbewerking ‘Orderbevestiging naar ontvanger’, geef eventueel een opmerking in en klik op ‘OK’.
Vervoersopdracht(en) versturen
Wanneer u vervoersopdrachten verstuurt via een snelbewerking vanuit het orderoverzicht kunt u hierbij nu een opmerking bij de e-mail meegeven. Deze opmerking wordt, samen met eventuele opmerkingen die in de order zijn vastgelegd, in de e-mail opgenomen.
Orders samenvoegen
Bij het samenvoegen van orders kon u altijd ‘dezelfde ophaaladressen negeren’. Hiermee werd een zelfde ophaaladres wat in meerdere orders van toepassing was maar één keer overgenomen naar de samengevoegde order. Deze functionaliteit is nu aangepast naar ‘Dezelfde bestemmingen negeren’.
Wanneer de geselecteerde orders identieke bestemmingen bevatten dan kunt u hiermee alle ‘dubbele’ bestemmingen één keer overnemen naar de samengestelde order. De vastgelegde goederenstroom van/naar de ‘dubbele’ bestemmingen wordt uiteraard wel altijd overgenomen.
Let op: De ‘dubbele’ bestemming wordt alleen genegeerd wanneer de contact- en adresgegevens identiek zijn in alle orders.
Locaties weergeven
Voor de geautomatiseerde kilometerberekening maakt EasyTrans gebruik van Google Maps. Hiermee kunt u tot 25 bestemmingen de afstanden automatisch berekenen vanuit uw order. Na de berekening kunt u de route opvragen met de knop ‘Route weergeven’. Wanneer u meer dan 25 bestemmingen ingeeft verandert deze knop nu in ‘Stops weergeven’. Deze knop opent een locatiekaart die de posities van uw bestemmingen weergeeft op de kaart.
Afstandsberekening enkele reis
Heeft u klanten waarbij u altijd een enkele reis berekent, in plaats van een retourrit? Dan kunt u dit nu zelf vastleggen bij de desbetreffende klantgegevens. Ga naar ‘Klanten’ > ‘Klantoverzicht’, vink bij de ‘Klantspecifieke instellingen’ > ‘Methode voor afstand berekening’ > ‘Afstand berekening enkele reis’ aan. De afstandsberekening van een enkele reis wordt nu in een order geautomatiseerd uitgevoerd.
Offerte accepteren
U kunt vanuit EasyTrans heel eenvoudig een offerte per e-mail versturen naar uw klant. Wanneer u gebruik maakt van een Klanten Portal kon u optioneel een link toevoegen waarmee uw klant de offerte gemakkelijk en snel kon accepteren. Voor het accepteren van een offerte is het echter niet langer nodig dat uw klanten toegang hebben tot een klantenportal!
De ‘offerte accepteren’-link zit voortaan in alle offerte e-mails verwerkt. Hierdoor kunnen alle klanten (nu ook zonder inloggen) gemakkelijk een door u verstuurde offerte accepteren. Een geaccepteerde offerte wordt in uw planoverzicht vervolgens automatisch omgezet naar een order. Ook ontvangt uw klant geautomatiseerd een orderbevestiging van de geaccepteerde opdracht.