Waar kunnen wij u bij helpen?
Afdrukken

Stap 1: Verwerking Afmeldgegevens

Afmeldgegevens die zijn vastgelegd met de Chauffeur App kunt u op diverse manieren ontvangen en verwerken.

Afmeldgegevens

Met de Chauffeur App wordt iedere bestemming afzonderlijk afgemeld. De vastgelegde afmeldinformatie is direct beschikbaar in uw planomgeving. Hoe u de informatie ontvangt en of u deze wilt delen is afhankelijk van uw instellingen. In uw planomgeving heeft u in ieder geval direct toegang tot de volgende gegevens:

  • Werkelijke tijd van afgifte/ontvangst
  • Naam persoon afgifte/ontvangst
  • GPS- positie van afmelding bestemming
  • (Optioneel) Handtekening ontvanger/afgever
  • (Optioneel) Afbeeldingen
  • (Optioneel) Opmerkingen
  • (Optioneel) Substatus
  • (Afhankelijk van uw instellingen) Wachttijd
  • (Afhankelijk van uw instellingen) Laad-/lostijd
  • (Optioneel) Werkelijk gereden afstand
  • (Optioneel) Documenten

Verwerking Afmeldgegevens

Hoe u de afmeldinformatie die is ingegeven via de Chauffeur App ontvangt afhankelijk van uw instellingen.

Standaard instelling

Standaard worden gegevens zoals wachttijden, laad/lostijden en opmerkingen in een apart opmerkingenveld bij de bestemmingen in uw orders weergegeven. Dit opmerkingenveld is alleen zichtbaar in uw planomgeving. Op deze manier worden afmeldgegevens niet onbedoeld gedeeld met klanten, op bijvoorbeeld uw Track & Trace pagina of in uw Klanten Portal.
De naam van de ontvanger/afgever, de tijd van ontvangst/afgifte, handtekeningen en afbeeldingen en een eventuele substatus worden wel direct verwerkt in de orders. Deze gegevens zijn immers van belang om uw klant altijd up to date te houden over de status van een order.

Met de standaard instelling kunnen de overige afmeldgegevens door een planner verwerkt worden. De gegevens kunnen na verwerking eventueel verwijderd worden, als het veld ‘Opmerkingen vervoerder’ geen gegevens bevat, zal het niet meer zichtbaar zijn.

Aankomst- en vertrektijden gebruiken

Standaard kan een chauffeur bij het afmelden van een bestemming de tijd van ontvangst/afgifte ingeven. Hierbij kunnen uiteraard nog apart wachttijden en/of laad/lostijden worden vastgelegd. U kunt er ook voor kiezen om enkel de aankomst- en vertrektijd te laten vermelden.

Met deze optie kan de chauffeur enkel de tijd van aankomst en vertrek doorgeven bij het afmelden van de bestemming. De vastgelegde tijden worden in uw planomgeving weergegeven bij de werkelijke tijd van de bestemming. Een planner kan vervolgens zelf de eventuele wachttijd berekenen en verwerken bij de prijsberekening.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > Tabblad ‘Orders’ > ‘Chauffeurs App instellingen’
  2. Selecteer de optie ‘Aankomst- en vertrektijd gebruiken in de Chauffeurs App’
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Opmerkingen Chauffeur

Een chauffeur kan bij het afmelden van een bestemming een opmerking vastleggen. Standaard is deze opmerking na het afmelden alleen zichtbaar in de planomgeving. Op deze manier wordt een opmerking niet onbedoeld gedeeld met uw klanten, op bijvoorbeeld uw Track & Trace pagina, afleverbevestiging of in uw Klanten Portal. U kunt er ook voor kiezen om de opmerking te ontvangen als (openbare) opmerking bij een bestemming.

Wanneer u afwijkt van de standaard instelling worden vastgelegde opmerkingen via de Chauffeur App direct opgeslagen als (openbare) opmerking bij de desbetreffende bestemming.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > Tabblad ‘Orders’ > ‘Chauffeurs App instellingen’
  2. Vink de optie ‘Apart opmerkingen veld gebruiken voor opmerkingen uit de Chauffeurs App’ uit
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Wachttijden

Een chauffeur kan bij het afmelden van een bestemming een wachttijd vastleggen (tenzij u werkt met ‘Aankomst- en vertrektijd’). Wachttijden worden standaard weergegeven in een intern opmerkingenveld. Een planner kan vervolgens beoordelen of deze doorbelast moeten worden aan de klant. De gegevens kunnen dan verwerkt worden bij de ‘Prijsberekening’ van de order.

U kunt er ook voor kiezen om de wachttijden geautomatiseerd te verwerken. Met deze optie worden wachttijden direct opgeslagen bij de prijsberekening in uw order. Tarieven die zijn ingesteld voor wachttijden worden dan uiteraard ook direct berekend.
Tip: Bij orders met meerdere bestemmingen worden de wachttijden bij elkaar opgeteld. U kunt in de orderhistorie bekijken wat de wachttijd per bestemming was.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > Tabblad ‘Orders’ > ‘Chauffeurs App instellingen’
  2. Selecteer de optie ‘Wachttijd direct opslaan in het wachttijd veld’
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Laad- en lostijden

Een chauffeur kan bij het afmelden van een bestemming een laad- en lostijd vastleggen (tenzij u werkt met ‘Aankomst- en vertrektijd’). Laad- en lostijden worden standaard weergegeven in een intern opmerkingenveld. Een planner kan vervolgens beoordelen of deze doorbelast moeten worden aan de klant. De gegevens kunnen dan verwerkt worden bij de ‘Prijsberekening’ van de order.

U kunt er ook voor kiezen om de laad- en lostijden geautomatiseerd te verwerken. Met deze optie worden laad- en lostijden direct opgeslagen bij de prijsberekening in uw order. Tarieven die zijn ingesteld voor laad- en lostijd worden dan uiteraard ook direct berekend.
Tip: Bij orders met meerdere bestemmingen worden de laad- en lostijden bij elkaar opgeteld. U kunt in de orderhistorie bekijken wat de laad- en lostijd per bestemming was.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > Tabblad ‘Orders’ > ‘Chauffeurs App instellingen’
  2. Selecteer de optie ‘Laad/los tijd direct opslaan in het laad/los tijd veld’
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Order-substatus

In EasyTrans kunt u werken met eigen substatussen voor orders. Bijvoorbeeld om een markering als ‘Afgeleverd bij de buren’ of ‘Niet thuis’ aan een order te kunnen geven. Order substatussen zijn optioneel ook zichtbaar op uw Track & Trace pagina en in een Klanten Portal.

Order substatussen kunnen (indien gewenst) ook vastgelegd worden via de Chauffeur App. Wanneer een chauffeur bij het afmelden een substatus ingeeft wordt deze direct opgeslagen bij uw order.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Order substatussen’
  2. Open de substatus die geselecteerd moet kunnen worden in de Chauffeur App
  3. Selecteer de optie ‘Keuzeoptie in Chauffeurs App’
  4. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan.

De vervoerder krijgt nu bij het afmelden van een order een keuzelijst met ordersubstatussen waaruit hij kan selecteren.

Meer informatie over order substatussen is beschikbaar bij: Order Substatussen

Koppeling EasyTrans Onderling

Bij EasyTrans Software kunt u (kosteloos) EasyTrans systemen met elkaar koppelen. Door een Koppeling EasyTrans Onderling te activeren met een externe vervoerder kunt u eenvoudig ordergegevens uitwisselen. Maken beide systemen gebruik van een Vervoerder Portal/Chauffeur App? Dan kunt u ook afmeldgegevens delen!

Vanaf een Standaard pakket kunt u ordergegevens versturen naar aan een externe vervoerder die ook EasyTrans gebruikt. De ontvangende partij hoeft dan niet meer handmatig de orders in te geven. Gebruiken beide systemen de Vervoerder Portal/Chauffeur App voor het afmelden van orders? Dan worden de vastgelegde afmeldgegevens ook weer teruggekoppeld naar de opdrachtgever (zender van orders).

Afmeldgegevens delen

Standaard afmeldinformatie wordt altijd direct teruggekoppeld naar de opdrachtgever. Of en hoe overige afmeldinformatie gedeeld wordt is afhankelijk van de instellingen die beide systemen hanteren voor een Vervoerder Portal.

Standaard afmeldgegevens

De standaard afmeldinformatie wordt altijd direct teruggekoppeld naar de opdrachtgever (zender). Dit houdt dus in dat een naam van een ontvanger/afgever, de tijd van ontvangst/afgifte, handtekeningen en afbeeldingen en een eventuele substatus direct beschikbaar zijn voor de opdrachtgever, en eventueel een eindklant.

Ordersubstatus
Wanneer u ordersubstatussen wilt uitwisselen via de Koppeling EasyTrans Onderling moet de benaming van een ordersubstatus in beide systemen exact gelijk zijn.

Overige afmeldgegevens

Of en hoe overige afmeldinformatie gedeeld wordt is afhankelijk van de instellingen die beide systemen hanteren voor een Vervoerder Portal.
Onder overige afmeldinformatie valt: Wachttijd, Laad- en Lostijd, Opmerkingen van de chauffeur en Documenten (bij gebruik Documentopslagmodule).

Vervoerder (ontvanger)
De instellingen van de uiteindelijke vervoerder (ontvanger) zijn leidend. Gebruikt de vervoerder de standaard instellingen (apart opmerkingenveld)? Dan worden de overige afmeldgegevens in dit systeem enkel getoond in een apart opmerkingenveld. Deze gegevens worden op geen enkele manier gedeeld en zijn dus ook niet zichtbaar voor de opdrachtgever (zender).
Hanteert de vervoerder afwijkende instellingen? Dan worden overige afmeldgegevens ‘openbaar’. Heeft de vervoerder bijvoorbeeld ingesteld dat wachttijden direct opgeslagen worden bij de prijsberekening? Dan zijn deze gegevens ‘openbaar’ en worden deze verstuurd naar de opdrachtgever.

Opdrachtgever (zender)
Een opdrachtgever (zender) ontvangt dus enkel ‘openbare’ gegevens. Hoe de opdrachtgever vervolgens overige afmeldgegevens ontvangt is weer afhankelijk van diens instellingen. Gebruikt deze de standaard instellingen (apart opmerkingenveld)? Dan worden alle overige afmeldgegevens in een apart opmerkingenveld geplaatst. Tot de planner deze gegevens heeft verwerkt zijn deze nooit per ongeluk zichtbaar voor de eindklant.
Heeft ook de opdrachtgever ingesteld dat wachttijden direct verwerkt/berekent worden? Dan worden vastgelegde wachttijden direct ingevuld bij ‘Prijsberekening’.

Vorige Wat is een Vervoerder Portal?
Volgende Stap 2: Afmelding orders
INHOUD