Oude gegevens verwijderen
Wanneer je al een aantal jaren van EasyTrans gebruik maakt, dan kun je het systeem opschonen door oude gegevens te verwijderen, zoals orders en inactieve klanten. Hier wordt EasyTrans ook weer een stuk sneller door.
Oude orders verwijderen
Wanneer je veel orders hebt gemaakt de afgelopen jaren, kan het nuttig zijn om deze oude gegevens te verwijderen. Dit versnelt het systeem. Tevens biedt het verwijderen van de orders de mogelijkheid om aan de bewaartermijn te voldoen die in je AVG voorwaarden is vastgelegd.
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Tabblad Geavanceerd’
- Klik onder ‘Systeem beheer’ voor ‘Oude data beheren’
- Selecteer onder ‘Oude orders verwijderen’ t/m welk jaartal je de orders wilt verwijderen
- Klik vervolgens op ‘Orders permanent verwijderen
- Er komt een pop-up of je definitief de orders wilt verwijderen
- Geef hier het geselecteerde jaartal in ter controle
- Klik als laatste op de button ‘Bevestigen’
De orders zijn nu definitief verwijderd en kunnen niet worden teruggehaald. Facturen die bij de orders gemaakt zijn, blijven wel altijd inzichtelijk.
Oude klanten verwijderen
Wanneer er klanten in EasyTrans staan die al een lange tijd geen order meer hebben geplaatst, kunnen deze naar de prullenbak worden verplaatst.
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > ‘Tabblad Geavanceerd’
- Klik onder ‘Systeem beheer’ voor ‘Oude data beheren’
- Selecteer onder ‘Oude klanten naar de prullenbak verplaatsen verwijderen’ t/m welk jaartaal je de klant wilt verplaatsen naar de prullenbak
- Klik vervolgens op ‘Klanten naar de prullenbak verplaatsen’
- Er komt een pop-up of je definitief de klanten wilt verplaatsen naar de prullenbak
- Geef hier het geselecteerde aantal jaren in ter controle
- Klik als laatste op de button ‘Bevestigen’
Klanten die in de prullenbak zijn gezet, kunnen altijd weer worden hersteld indien je voor de betreffende klant weer een order wilt plaatsen.
Stond een klant voor het verplaatsen naar de prullenbak op gedeactiveerd, dan komt de klant na het herstellen vanuit de prullenbak ook weer op gedeactiveerd te staan.