Waar kunnen wij u bij helpen?
Afdrukken

Stap 6: Tarieven invoeren

Tarievenbeheer

De tarieven die u bij uw diensten hanteert kunt u vastleggen in het TMS EasyTrans. Door uw producten (diensten) en tarieven goed vast te leggen kunt u optimaal gebruik maken van de geautomatiseerde prijsberekeningen binnen EasyTrans. Bij het vastleggen van tarieven zijn er diverse geavanceerde mogelijkheden.

Tariefsoorten

Tariefsoorten gebruikt u om bij een tarief in te stellen met welke gegevens gerekend moet worden in een order. Standaard tariefsoorten zijn bijvoorbeeld tarieven op basis van kilometers, stops, colli, gewicht, laadmeter, wachttijd, uren, etc. Al deze belangrijke gegevens kunt u in uw orders vastleggen. Zijn er gegevens bekend? En is hier een tarief voor aanwezig? Dan wordt direct de juiste prijs voor u berekend!

Naast de standaard tarieven kunt u ook uw eigen tariefsoorten aanmaken, om zo bijvoorbeeld een prijs per pallet te kunnen berekenen.

Staffelprijzen

Staffelprijzen zijn (vaak) tarieven op basis van afname. Zoals bijvoorbeeld een kwantum korting, om zo klanten een voordeligere prijs te bieden bij een hogere afname. In het EasyTrans is het ook mogelijk om met staffelprijzen te werken!
Staffelprijzen worden vastgelegd binnen de standaard tarieven, een uitgebreide uitleg hierover is te lezen bij: Staffelprijzen

Dynamische tarieven

Vanaf een Premium pakket zijn dynamische tarieven ook onderdeel van uw Transport Management Systeem. Dynamische tarieven worden geactiveerd wanneer er bepaalde gegevens in een order aanwezig zijn. Denk bijvoorbeeld aan postcodegebieden die u kunt instellen waar een bepaald tarief gehanteerd moet worden, voor bijvoorbeeld een tarief als ‘waddentoeslag’. Hetzelfde geldt voor tarieven o.b.v. landcodes. Of wat dacht u van specifieke tarieven op dagen die in een weekend vallen?

Geautomatiseerde prijsberekening

De geautomatiseerde prijsberekening in orders wordt bepaald door de tarieven die aan uw producten (diensten) zijn gekoppeld. Hierbij wordt uiteraard rekening gehouden met klantspecifieke prijsafspraken. Door de automatisering zijn prijzen bij een order direct beschikbaar, waardoor ook het factureren naar uw klanten een stuk sneller gaat. Het is zelfs mogelijk om met meerdere valuta te werken in EasyTrans! 

Naast de opbrengsten van uw orders kunt u met de Inkoopmodule van EasyTrans Software ook de kosten van transportopdrachten bijhouden. Aan ieder verkooptarief kan een inkooptarief gekoppeld worden, eventueel met specifieke tarieven per vervoerder. Hierdoor is niet alleen direct te zien wat een order oplevert, maar ook wat die kost! Overeengekomen prijzen kunt u vervolgens heel eenvoudig delen met vervoerders.

Tarief invoeren

Uiteraard kunt u bij een product (dienst) meerdere tarieven vastleggen. Een product als ‘spoedopdracht’ kan bijvoorbeeld een kilometertarief, stopprijs en een brandstoftoeslag hebben. Terwijl u bij een ‘overnight’ product wellicht alleen een prijs per colli berekend.

Benodigde gegevens

Tarieven zijn gekoppeld aan uw producten en kunnen daarnaast ook nog specifiek gelden bij een bepaald voertuigtype of bij een specifieke klant. Voor u uw tarieven kunt gaan invoeren moet u daarom eerst de eerdere stappen van de inrichting van uw TMS hebben gedaan:

Nadat klanten, vervoerders, voertuigen en producten zijn vastgelegd, zijn alle benodigde gegevens aanwezig om een tarief volledig in te kunnen geven:

Standaard tarief

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Tarievenbeheer’ > ‘Tarieven’
  2. Klik op ‘Nieuw tarief toevoegen’ en leg het tarief vast:
    1. ‘Omschrijving’
      Geef de benaming van het tarief in.
      Voorbeelden: ‘Prijs per kilometer’, ‘Wachttijd’, ‘Extra stop’, ‘Ritprijs’ of ‘Brandstoftoeslag’.
    2. ‘Tariefsoort’;
      Geef aan met welke gegevens het tarief berekend dient te worden:

      • Afstand (km): Het aantal ingegeven/berekende kilometers in de order.
      • Stops: Het aantal ingegeven/berekende extra stops in een order.
        Bij de geautomatiseerde stopsberekening in een order worden de eerste twee bestemmingen niet als stop gerekend, enkel de extra stops.
      • Colli: Het ingegeven aantal te vervoeren stuks goederen.
      • Gewicht totaal: Het totaalgewicht, dus het gewicht van alle ingegeven goederen bij elkaar opgeteld.
      • Volume: Lengte x breedte x hoogte x aantal van de ingegeven colli.
      • Laadmeter: Laadmeter van de ingegeven colli
        Wanneer u bij de te vervoeren goederen de lengte en breedte ingeeft wordt automatisch het aantal laadmeters berekend.
      • Wachttijd: Ingegeven wachttijd in minuten.
        Berekent u uw tarief voor wachttijden in uren? Deel deze prijs dan door 60.
      • Laad-/lostijd: Ingegeven laad- en lostijd in minuten.
        Berekent u uw tarief voor laad- en lostijden in uren? Deel deze prijs dan door 60.
      • Uurtarief: Prijs per ingegeven aantal uren.
      • Vast bedrag: Een vast te berekenen bedrag voor bijvoorbeeld een stadsrit, een starttarief of een afgesproken ritprijs.
      • Totaal: Ten behoeve van een percentage over het totaalbedrag.
        Let op: Kan alleen gebruikt worden in combinatie met een percentage.
      • Brandstoftoeslag: Berekent een brandstoftoeslag over alle tarieven waarbij de optie ‘Brandstoftoeslag toepassen’ actief is. Een uitgebreide uitleg vindt u in het artikel: Brandstoftoeslag.
      • Eigen tariefsoorten: Naast bovengenoemde standaard tariefsoorten is het ook mogelijk om ‘Eigen tariefsoorten’ aan te maken via de menuoptie ‘Tariefsoorten’. Hiermee kunt u bijvoorbeeld tariefsoorten zoals Pallet of Container aanmaken. De aantallen waarmee het tariefsoort berekend moet worden kunt u in een order ingeven via de knop ‘Goederen & Verdeling’.
    3. ‘Product’
      Selecteer het product waar het tarief aan gekoppeld moet worden.
      Let op: Is het tarief op meerdere producten van toepassing? Maak dan voor ieder product een apart tarief aan.
    4. ‘Voertuig’
      Betreft het een tarief dat specifiek bij een voertuigtype hoort? Selecteer hier dan het juiste voertuigtype.
      Voorbeeld: Een kilometertarief is soms verschillend per voertuig terwijl de brandstoftoeslag vaak voor ieder voertuig gelijk is.
    5. (Indien van toepassing) ‘Gewichtsklasse’
      Bij de tariefsoorten ‘Colli’ en ‘Eigen tariefsoort’ is het mogelijk een tarief binnen een bepaalde gewichtsklasse te activeren.
      Bijvoorbeeld voor tarieven o.b.v. gewicht bij pakketten.
    6. ‘Tarief activeren’
      Stel in of het tarief standaard -, niet standaard-, of dynamisch actief moet zijn:

      • Standaard actief: Zijn er gegevens over het gekozen tariefsoort bekend? Het tarief wordt direct berekend bij de prijsberekening in een order.
      • Niet standaard actief: U kunt het tarief handmatig activeren bij de prijsberekening in een order.
      • Dynamisch actief: Tarieven activeren o.b.v. zones. Bijvoorbeeld voor postcodegebieden, weekenden of landen.
        Beschikbaar bij een Premium of Premium Plus pakket van EasyTrans software
    7. ‘Tarief als prijs of percentage’
      Selecteer of het tarief een prijs of percentage is.
    8. ‘Tarief’
      Geef het tarief of het percentage in.
    9. (Indien van toepassing) ‘Minimum bedrag’
      Wanneer een prijsberekening van het tarief onder het dit bedrag valt, wordt het ingegeven minimumbedrag berekend.
      Tip: Een minimumbedrag is snel te herkennen in een order. Deze wordt altijd aangeduid met een stippellijn onder het bedrag.
    10. (Optioneel) ‘Brandstoftoeslag toepassen’
      Activeer deze optie wanneer u over het tarief een brandstoftoeslag wilt berekenen. Wilt u over dit tarief geen brandstoftoeslag berekenen, zoals bij een wachttijd, laat deze optie dan uitgeschakeld.
      Let op: Er wordt pas een brandstoftoeslag toegepast wanneer u hiervoor een apart tarief heeft aangemaakt van het tariefsoort ‘Brandstoftoeslag’. Een uitgebreide uitleg vindt u in het artikel: Brandstoftoeslag.
    11. (Optioneel) Functies Inkoopmodule
      Maakt u gebruik van de Inkoopmodule? Dan kunt u ook uw inkooptarieven vastleggen:

      • ‘Inkooptarief’
      • (Indien van toepassing) ‘Minimum inkoopbedrag’
      • (Optioneel) ‘Tarief niet op de inkoopfactuur vermelden’;

      Een uitgebreide uitleg over het vastleggen van inkooptarieven vindt u in het artikel: Inkooptarieven vastleggen

    12. (Optioneel) Functies Klanten Portal
      Biedt u uw diensten aan via een Klanten Portal? Dan kunt u tarieven selecteerbaar maken voor web-ordering. Bijvoorbeeld voor een optionele aanvullende verzekering

      • ‘Tarief door klant te selecteren in web-order omgeving’

      Een uitgebreide uitleg over het vastleggen van producten en tarieven t.b.v. een Klanten Portal vindt u in het artikel: Klanten Portal/Diensten en Tarieven

    13. (Optioneel) ‘Volgorde’
      Heeft het geselecteerde product meerdere tarieven? U kunt een cijfer ingeven waarmee de volgorde van weergave wordt bepaald, bijvoorbeeld bij de prijsberekening in een order. Het tarief met het laagste nummer wordt hierin bovenaan weergegeven.
      Tip: Gebruik tientallen zodat u later eenvoudig tarieven kunt tussenvoegen!
  3. Klik op ‘Opslaan’

Klantspecifieke tarieven

Het standaardtarief is nu opgeslagen. Aan de rechterzijde van uw scherm kunt u bij ‘Afwijkend tarief per klant’ nu eventueel klantspecifieke prijsafspraken vastleggen.

  1. (Indien van toepassing) Leg bij ‘Afwijkend tarief per klant’ afwijkende prijsafspraken vast:
    1. ‘Klant’
      Selecteer de betreffende klant
    2. ‘Afwijkend tarief’
      Geef het tarief of het percentage in
    3. (Indien van toepassing) ‘Afwijkend minimumbedrag’
      Geef het minimum tarief in
  2. Druk op ‘Enter’ of klik op ‘Opslaan’ om het klantspecifieke tarief op te slaan

Herhaal bovenstaande stappen om alle afwijkende prijsafspraken vast te leggen.

Afwijkende inkooptarieven

Wanneer u gebruik maakt van de Inkoopmodule kunt u aan ieder verkooptarief een inkooptarief koppelen. U kunt hierbij uiteraard ook afwijkende tarieven per vervoerder vastleggen.
Een uitgebreide uitleg over het vastleggen van inkooptarieven vindt u in het artikel: Inkooptarieven vastleggen

Vorige Stap 5: Producten (diensten) invoeren
Volgende Proefabonnement
INHOUD