Waar kunnen wij u bij helpen?
Afdrukken

Stap 5: Producten (diensten) invoeren

Wanneer u gaat werken met EasyTrans kunt u uw eigen producten, oftewel de diensten die u aanbiedt, vastleggen en beheren. Hierbij kunt u diverse geavanceerde instellingen vastleggen. Zo kunt u bijvoorbeeld per product het juiste BTW tarief instellen, vaste aflevertijden ingeven en klanten toegang geven of juist uitsluiten. Daarnaast kunt u de vastgelegde producten (diensten) optioneel aanbieden in een Klanten Portal.

Producten (diensten)

Een product staat dus voor de dienst die u levert, enkele voorbeelden zijn ‘Spoedrit’, ‘Overnight’, ‘Koeltransport’ et cetera.

Tarieven

Nadat de producten (diensten) zijn vastgelegd kunnen er tarieven worden aangemaakt. Uw tarieven, die bij de diensten horen. Voorbeelden van tarieven zijn ‘Ritprijs’, ‘Prijs per uur’, ‘Prijs per kilometer’ et cetera. Door dit goed vast te leggen kunt u optimaal gebruik maken van de geautomatiseerde prijsberekening bij een orderingave.

De geautomatiseerde prijsberekening wordt o.a. bepaald door de keuze van het product en de tarieven die aan dit product gekoppeld zijn.
Voorbeelden van producten en gekoppelde tarieven:

Producten Tarieven
Spoedrit Prijs per kilometer
Wachttijd
Weekendtoeslag
Transport EU Ritprijs
Brandstoftoeslag
Tolkosten

Product invoeren

Een product is de algemene benaming van de dienst die u levert. U kunt bij het ingeven van een product diverse instellingen vastleggen. Na het ingeven van de producten (diensten) kunt u aan de slag met de tarieven die bij deze diensten horen.
Tip: Klik op de info-iconen bij de verschillende instellingen voor meer informatie!

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Tarievenbeheer’ > ‘Producten’
  2. Klik op ‘Nieuw product invoeren’ en vul de productgegevens in:
    1. ‘Productnaam’
      Geef de algemene benaming van de dienst in, bijvoorbeeld: ‘Spoedrit’, ‘Overnight’ of ‘Transport EU’.
      Let op: Gebruik algemene benamingen van diensten en geen tariefomschrijvingen zoals ritprijs of prijs per kilometer. Deze onderdelen van de geboden diensten geeft u in bij ‘Tarieven‘.
    2. ‘BTW tarief”
      Selecteer het juiste BTW tarief.
    3. (Optioneel) ‘Volgorde’
      Biedt u verschillende diensten aan? Bij ‘Volgorde’ kunt u een cijfer ingeven waarmee de volgorde van weergave in selectielijsten wordt bepaald. U kunt bijvoorbeeld in een order selecteren met welk product wordt afgenomen. Het product met het laagste nummer wordt hierin bovenaan weergegeven
      Tip: Gebruik tientallen zodat u later eenvoudig producten kunt tussenvoegen!
    4. (Indien van toepassing) ‘Product koppelen aan bepaalde klanten’
      Selecteer welke klanten het product wel of niet mogen afnemen. U kunt dit bijvoorbeeld gebruiken wanneer u voor één bepaalde klant een specifieke dienst levert.

      • Vink bij ‘Stap 1’ aan of geselecteerde klanten gebruik mogen maken van de dienst of juist moeten worden uitgesloten.
      • Selecteer vervolgens bij ‘Stap 2’ de klant(en).
        Let op: Wanneer u op een later moment nieuwe klanten aanmaakt worden deze altijd aangemerkt als ‘niet geselecteerd’!
    5. ‘Weergave opties algemeen’
      Schakel diverse opties voor de weergave bij orderinvoer in of uit.
    6. (Optioneel) ‘Weergave opties in de web-order omgeving’
      Schakel diverse opties voor de weergave bij webordering via het Klanten Portal in of uit.
    7. (Optioneel) ‘Verplichte velden in de web-order omgeving’
      Schakel diverse opties voor de ingave bij webordering via het Klanten Portal in of uit.
    8. (Optioneel) ‘Overige Opties’
      Stel in of u bij dit product nooit een  afleverbevestiging wilt versturen en/of dat u geplaatste web-orders via het Klanten Portal eerst wilt accepteren.
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om het product op te slaan.

Herhaal bovenstaande stappen voor alle diensten die u aanbiedt.

Vorige Stap 4: Vervoerders invoeren
Volgende Stap 6: Tarieven invoeren
INHOUD