Waar kunnen wij je bij helpen?
Afdrukken

Stap 5: Producten (diensten) invoeren

Wanneer je gaat werken met EasyTrans kun je eigen producten, oftewel de diensten die je aanbiedt, invoeren en beheren. Hierbij kun je namelijk diverse geavanceerde instellingen vastleggen. Zo kun je bijvoorbeeld per product het juiste BTW tarief instellen, vaste aflevertijden ingeven en klanten toegang geven of juist uitsluiten. Daarnaast kun je de vastgelegde producten (diensten) optioneel aanbieden in een Klanten Portal.

Producten (diensten)

Een product staat dus voor de dienst die je levert, enkele voorbeelden zijn ‘Spoedrit’, ‘Overnight’, ‘Koeltransport’ et cetera.

Tarieven

Nadat de producten (diensten) zijn vastgelegd kunnen er tarieven worden aangemaakt. Dit zijn tarieven die bij de diensten horen. Voorbeelden van tarieven zijn bijvoorbeeld ‘Ritprijs’, ‘Prijs per uur’, ‘Prijs per kilometer’ et cetera. Door dit goed vast te leggen kun je daarna optimaal gebruik maken van de geautomatiseerde prijsberekening bij een orderingave.

De geautomatiseerde prijsberekening wordt namelijk o.a. bepaald door de keuze van het product en de tarieven die aan dit product gekoppeld zijn.
Voorbeelden van producten en gekoppelde tarieven:

Producten Tarieven
Spoedrit Prijs per kilometer
Wachttijd
Weekendtoeslag
Transport EU Ritprijs
Brandstoftoeslag
Tolkosten

Producten invoeren

Een product is de algemene benaming van de dienst die je levert. Je kunt bij het ingeven van een product daarom diverse instellingen vastleggen. Na het ingeven van de producten (diensten) kun je aan de slag met de tarieven die bij deze diensten horen.
Tip: Klik op de info-iconen bij de verschillende instellingen, hier vind je ook meer informatie!

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Tarievenbeheer’ > ‘Producten’
  2. Klik op ‘Nieuw product invoeren’ en vul de productgegevens in:
    1. ‘Productnaam’
      Geef de algemene benaming van de dienst in, bijvoorbeeld: ‘Spoedrit’, ‘Overnight’ of ‘Transport EU’.
      Let op: Gebruik algemene benamingen van diensten en geen tariefomschrijvingen zoals ritprijs of prijs per kilometer. Deze onderdelen van de geboden diensten geef je daarna in bij ‘Tarieven‘.
    2. ‘BTW tarief”
      Selecteer het juiste BTW tarief.
    3. (Optioneel) ‘Volgorde’
      Bied je verschillende diensten aan? Bij ‘Volgorde’ kun je een cijfer ingeven waarmee de volgorde van weergave in selectielijsten wordt bepaald. Je kunt in een order bijvoorbeeld selecteren met welk product wordt afgenomen. Het product met het laagste nummer wordt hierin bovenaan weergegeven
      Tip: Gebruik tientallen zodat je later eenvoudig producten kunt tussenvoegen!
    4. (Indien van toepassing) ‘Product koppelen aan bepaalde klanten’
      Selecteer welke klanten het product wel of niet mogen afnemen. Je kunt dit bijvoorbeeld gebruiken wanneer je voor één bepaalde klant een specifieke dienst levert.

      • Vink bij ‘Stap 1’ aan of geselecteerde klanten gebruik mogen maken van de dienst of juist moeten worden uitgesloten.
      • Selecteer vervolgens bij ‘Stap 2’ de klant(en).
        Let op: Wanneer je op een later moment nieuwe klanten aanmaakt worden deze altijd aangemerkt als ‘niet geselecteerd’!
    5. ‘Weergave opties algemeen’
      Schakel diverse opties voor de weergave bij orderinvoer in of uit.
    6. (Optioneel) ‘Weergave opties in de web-order omgeving’
      Schakel diverse opties voor de weergave bij web-ordering via het Klanten Portal in of uit.
    7. (Optioneel) ‘Verplichte velden in de web-order omgeving’
      Schakel diverse opties voor de ingave bij web-ordering via het Klanten Portal in of uit.
    8. (Optioneel) ‘Overige Opties’
      Stel in of je bij dit product nooit een afleverbevestiging wilt versturen en/of dat je geplaatste web-orders via het Klanten Portal eerst wilt accepteren.
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om het product op te slaan.

Herhaal bovenstaande stappen vervolgens voor alle diensten die je aanbiedt.

INHOUD