Waar kunnen wij je bij helpen?
Afdrukken

Routes optimaliseren

Met de module Routeplanning & Optimalisatie kun je van een transportorder met meerdere bestemmingen een optimale route genereren door routes te optimaliseren. Bij de optimalisatie van de route houdt het systeem rekening met de laad- en losadressen, de verwachte tijden en met de ingestelde servicetijd. Servicetijd staat voor de gemiddelde tijd die je nodig hebt voor een stop.

Instellingen Routeoptimalisatie

Om een optimale route te kunnen berekenen heb je bij de inrichting van de module enkele belangrijke instellingen vastgelegd, zoals:

  • Servicetijd
    De servicetijd staat voor de gemiddelde tijd die nodig is voor een stop. Bij het optimaliseren van de route hanteert het systeem de vastgestelde servicetijd per stop.
  • Tijdvenster marge
    Bij het tonen van de verwachte aankomsttijd (ETA) op de Track & Trace pagina komt er een marge bij voor en na de berekende ETA.
  • Start- en eindbestemming van een route
    Om een route te kunnen genereren moet er altijd een start- en eindbestemming bekend zijn. Je kunt de start- en eindbestemming van de routes baseren op de eerste/laatste bestemming die is ingegeven in de order, of je kunt routes starten/eindigen op jouw eigen adres.
  • Type voertuig
    Het type voertuig waarmee je de transporten uitvoert. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor een juiste reisduurberekening en om de toegankelijkheid tot wegen te kunnen bepalen.
  • Optimalisatie provider
    Voor de berekening van een optimale route maakt EasyTrans Software gebruik van externe optimalisatiesoftware. Je kunt zelf bepalen welke provider je wilt gebruiken om de routes te optimaliseren

Routes optimaliseren

Met de module Routeplanning & Optimalisatie kun je van een transportorder met meerdere bestemmingen een optimale route genereren. Dit kan een ‘samengestelde route’-order zijn maar ook een standaard order met meerdere bestemmingen. Bij de optimalisatie van de route kijkt het systeem naar de laad- en losadressen, de verwachte aankomsttijden en met de ingestelde servicetijd. Je kunt vanuit een order een optimale route genereren van de ingegeven bestemmingen.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’
  2. Open de order waarvan je een optimale route wilt genereren
  3. Met de orderdetails die zijn vastgelegd kun je een optimale route opvragen. Hierbij check het systeem de volgende gegevens:
    • Meerdere ophaalbestemmingen?
      Bij het berekenen van de optimale route kijkt het systeem naar de ophaal- en afleverbestemmingen. Een ophaaladres komt uiteraard altijd voor het bijbehorende afleveradres. Bij meerdere ophaalbestemmingen is het dus belangrijk dat je bij ‘Goederen & Verdeling’ vastlegt welk ophaaladres bij welk afleveradres hoort.
    • Vastgelegde ophaal- en aflevertijden
      Gebruik jevenstertijden (periode tijden)? Dan is de berekening als volgt:

      • Venstertijd: De eerst mogelijke aankomsttijd komt in de ETA berekening:
        Venster tijd Route optimalisatie
        In dit voorbeeld mag de bestemming tussen 13:00 uur en 17:00 uur bezocht worden.
      • Maak je gebruik van venstertijden en wil je hier exacte tijden bij gebruiken? Vul dit dan als volgt in:
        Vanaf tijd:
        Vanaf tijd bij Route optimalisatie
        In dit voorbeeld mag de bestemming pas na 13:00 uur bezocht worden.
        Om tijd:
        Om tijd Route optimalisatie
        In dit voorbeeld moet de bestemming om 13:00 uur bezocht worden.
        Tot tijd:
        Tot tijd bij Route optimalisatie
        In dit voorbeeld mag de bestemming tot 17:00 uur bezocht worden.
  4. Klik (onderin het orderscherm) op de knop ‘Route optimaliseren’.

Bovenin het orderscherm ontvang je een bevestiging wanneer de route succesvol is berekend. Blijkt een ingestelde tijd niet haalbaar? Dan ontvang je hiervan na de optimalisatie een melding. De bestemmingen komen vervolgens in de meest optimale volgorde.

ETA en kilometerberekening

Bij het optimaliseren van de route wordt rekening gehouden met met de laad- en losadressen, de tijden waarop je hier verwacht wordt en de ingestelde servicetijd. Zodra de route berekend is zie je bij iedere bestemming de berekende reisduur vanaf de vorige bestemming en de Estimated Time of Arrival (ETA) en wordt de de totale reisduur en afstand weergegeven bij ‘Prijsberekening’. Deze ETA is relatief vanaf de starttijd van de eerste bestemming. Vul dus altijd de starttijd in.

Prijsberekening

Wil je de berekende gegevens ook daadwerkelijk gebruiken voor ingestelde tarieven? Dan kan dat op de volgende manieren:

  • Knop ‘Route Optimaliseren’: Van de vastgelegde bestemmingen wordt een optimale route berekend. De berekende afstand en tijden worden enkel weergegeven en zijn afkomstig van de optimalisatie provider die je hebt gekozen bij de inrichting van de module.
    Je kunt de afstanden of tijden handmatig invoeren bij ‘Prijsberekening’ om eventuele tarieven te activeren.
  • Knop ‘Bereken afstand & Stops’: Bij maximaal 25 bestemmingen kun je deze knop gebruiken om een kilometerberekening via Google Maps op te vragen. Er vindt geen optimalisatie in de route plaats.
    De afstand (inclusief eventuele afstandscorrecties die zijn vastgelegd bij een klant en/of vervoerder) en het aantal extra stops worden verwerkt bij de berekening waardoor eventuele tarieven geactiveerd worden.
  • Knop ‘Route berekenen zonder optimalisatie’: Bij meer dan 25 bestemmingen wordt deze knop in het orderscherm zichtbaar. Hiermee kun je de afstand, reisduur en het aantal extra stops berekenen via jouw gekozen Optimalisatie provider, zonder dat er een optimale route wordt berekent.
    De berekende extra stops worden geautomatiseerd verwerkt bij de prijsberekening, de overige gegevens kun je handmatig invoeren bij ‘Prijsberekening’ om eventuele tarieven te activeren.

Route weergeven

Geoptimaliseerde routes met maximaal 25 bestemmingen kunnen worden weergegeven op een kaart. De berekende route wordt dan weergeven in Google Maps. Voor geoptimaliseerde routes met meer dan 25 bestemmingen kun je een locatiekaart raadplegen. Deze locatiekaart toont alle locaties van de bestemmingen binnen een order.

Google Maps

Geoptimaliseerde routes met maximaal 25 bestemmingen kunnen worden weergegeven met Google Maps.

  1. Klik (onderaan het orderscherm) op de knop ‘Route weergeven’

De route wordt in Google Maps getoond, op een nieuw tabblad.
Let op: Het kan zijn dat de browser pop-ups en/of omleidingen blokkeert. Sta pop-ups of omleidingen van EasyTrans toe om de kaart weer te geven.

Locatiekaart

Voor geoptimaliseerde routes met meer dan 25 bestemmingen kun je een locatiekaart raadplegen. Deze locatiekaart toont alle locaties van de bestemmingen binnen een order.

  1. Bij iedere bestemming in de order wordt een ‘locatie’-icoon: locatie bestemming-icoon weergegeven
  2. Klik op een ‘locatie’-icoon om de locatiekaart te openen

De locatiekaart van de order wordt geopend, hier zie je de locaties van alle bestemmingen binnen de order:

  • Oranje marker: Locatie van de bestemming waarbij je het ‘locatie’-icoon hebt gebruikt
  • Groene markers: Berekende locaties van alle andere bestemmingen
  • Blauwe marker: Geeft de GPS positie van afmelden met de Chauffeurs App weer
INHOUD