Routes optimaliseren
Met de module Routeplanning & Optimalisatie kunt u van een transportorder met meerdere bestemmingen een optimale route genereren. Bij de optimalisatie van de route wordt rekening gehouden met de laad- en losadressen, de tijden waarop u hier verwacht wordt en met uw ingestelde servicetijd. Servicetijd staat voor de gemiddelde tijd die u nodig heeft voor een stop.
Instellingen Routeoptimalisatie
Om een optimale route te kunnen berekenen heeft u bij de inrichting van de module enkele belangrijke instellingen vastgelegd, zoals:
- Servicetijd
De servicetijd staat voor de gemiddelde tijd die nodig is voor een stop. Bij het optimaliseren van de route wordt rekening gehouden met de vastgestelde servicetijd per stop. - Start- en eindbestemming van een route
Om een route te kunnen genereren moet er altijd een start- en eindbestemming bekend zijn. U kunt de start- en eindbestemming van uw routes baseren op de eerste/laatste bestemming die is ingegeven in de order, of u kunt routes starten/eindigen op uw eigen adres. - Type voertuig
Het type voertuig waarmee u uw transporten uitvoert. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor een juiste reisduurberekening en om de toegankelijkheid tot wegen te kunnen bepalen. - Optimalisatie provider
Voor de berekening van een optimale route maakt EasyTrans Software gebruik van externe optimalisatiesoftware. U kunt zelf bepalen welke provider u wilt gebruiken om uw routes te optimaliseren
Route optimaliseren
Met de module Routeplanning & Optimalisatie kunt u van een transportorder met meerdere bestemmingen een optimale route genereren. Dit kan een ‘samengestelde route’-order zijn maar ook een standaard order met meerdere bestemmingen. Bij de optimalisatie van de route wordt rekening gehouden met de laad- en losadressen, de tijden waarop u hier verwacht wordt en met uw ingestelde servicetijd. U kunt vanuit een order een optimale route genereren van de ingegeven bestemmingen.
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’
- Open de order waarvan u een optimale route wilt genereren
- Met de orderdetails die zijn vastgelegd kunt u een optimale route opvragen. Hierbij wordt rekening gehouden met de volgende gegevens:
- Meerdere ophaalbestemmingen?
Bij het berekenen van de optimale route wordt er rekening gehouden met de ophaal- en afleverbestemmingen. Een ophaaladres wordt altijd voor het bijbehorende afleveradres gepland. Bij meerdere ophaalbestemmingen is het dus belangrijk dat u bij ‘Goederen & Verdeling’ vastlegt welk ophaaladres bij welk afleveradres hoort. - Vastgelegde ophaal- en aflevertijden
Gebruikt u venstertijden (periode tijden)? Dan wordt de berekening als volgt toegepast:- Venstertijd: De eerst mogelijke aankomsttijd wordt gebruikt voor de ETA berekening:
In dit voorbeeld mag de bestemming tussen 13:00 uur en 17:00 uur bezocht worden. - Maakt u gebruik van venstertijden en wilt u hier exacte tijden bij gebruiken? Vul dit dan als volgt in:
Vanaf tijd:
In dit voorbeeld mag de bestemming pas na 13:00 uur bezocht worden.
Om tijd:
In dit voorbeeld moet de bestemming om 13:00 uur bezocht worden.
Tot tijd:
In dit voorbeeld mag de bestemming tot 17:00 uur bezocht worden.
- Venstertijd: De eerst mogelijke aankomsttijd wordt gebruikt voor de ETA berekening:
- Meerdere ophaalbestemmingen?
- Klik (onderin het orderscherm) op de knop ‘Route optimaliseren’.
Bovenin uw orderscherm ontvangt u een bevestiging wanneer de route succesvol is berekend. Blijkt een ingestelde tijd niet haalbaar? Dan ontvangt u hiervan na de optimalisatie een melding. De bestemmingen worden vervolgens in de meest optimale volgorde gezet.
ETA en kilometerberekening
Bij het optimaliseren van de route wordt rekening gehouden met met de laad- en losadressen, de tijden waarop u hier verwacht wordt en uw ingestelde servicetijd. Zodra de route berekend is ziet u bij iedere bestemming de berekende reisduur vanaf de vorige bestemming en de Estimated Time of Arrival (ETA) en wordt de de totale reisduur en afstand weergegeven bij ‘Prijsberekening’.
Prijsberekening
Wilt u de berekende gegevens ook daadwerkelijk gebruiken voor ingestelde tarieven? Dan kan dat op de volgende manieren:
- Knop ‘Route Optimaliseren’: Van de vastgelegde bestemmingen wordt een optimale route berekend. De berekende afstand en tijden worden enkel weergegeven en zijn afkomstig van de optimalisatie provider die u heeft gekozen bij de inrichting van de module.
U kunt de afstanden of tijden handmatig invoeren bij ‘Prijsberekening’ om eventuele tarieven te activeren. - Knop ‘Bereken afstand & Stops’: Bij maximaal 25 bestemmingen kunt u deze knop gebruiken om een kilometerberekening via Google Maps op te vragen. Er vindt geen optimalisatie in de route plaats.
De afstand (inclusief eventuele afstandscorrecties die zijn vastgelegd bij een klant en/of vervoerder) en het aantal extra stops worden verwerkt bij de berekening waardoor eventuele tarieven geactiveerd worden. - Knop ‘Route berekenen zonder optimalisatie’: Bij meer dan 25 bestemmingen wordt deze knop in uw orderscherm zichtbaar. Hiermee kunt u de afstand, reisduur en het aantal extra stops berekenen via uw gekozen Optimalisatie provider, zonder dat er een optimale route wordt berekent.
De berekende extra stops worden geautomatiseerd verwerkt bij uw prijsberekening, de overige gegevens kunt u handmatig invoeren bij ‘Prijsberekening’ om eventuele tarieven te activeren.
Route weergeven
Geoptimaliseerde routes met maximaal 25 bestemmingen kunnen worden weergegeven op een kaart. De berekende route wordt dan weergeven in Google Maps. Voor geoptimaliseerde routes met meer dan 25 bestemmingen kunt u een locatiekaart raadplegen. Deze locatiekaart toont alle locaties van de bestemmingen binnen een order.
Google Maps
Geoptimaliseerde routes met maximaal 25 bestemmingen kunnen worden weergegeven met Google Maps.
- Klik (onderaan het orderscherm) op de knop ‘Route weergeven’
De route wordt in Google Maps getoond, op een nieuw tabblad.
Let op: Het kan zijn dat uw browser pop-ups en/of omleidingen blokkeert. Sta pop-ups of omleidingen van EasyTrans toe om de kaart weer te geven.
Locatiekaart
Voor geoptimaliseerde routes met meer dan 25 bestemmingen kunt u een locatiekaart raadplegen. Deze locatiekaart toont alle locaties van de bestemmingen binnen een order.
- Bij iedere bestemming in de order wordt een ‘locatie’-icoon:
weergegeven
- Klik op een ‘locatie’-icoon om de locatiekaart te openen
De locatiekaart van de order wordt geopend, hier ziet u de locaties van alle bestemmingen binnen de order:
- Oranje marker: Locatie van de bestemming waarbij u het ‘locatie’-icoon heeft gebruikt
- Groene markers: Berekende locaties van alle andere bestemmingen
- Blauwe marker: Geeft de GPS positie van afmelden met de Chauffeur App weer