Stap 2: Routes Optimaliseren
Naast samenvoegen en plannen van ritten, kun je ook een route optimaliseren van orders. Bij de optimalisatie wordt rekening gehouden met de laad- en losadressen en daarnaast met de tijden waarop je hier verwacht wordt. Daarnaast kun je ook een servicetijd instellen, de gemiddelde tijd die je nodig hebt voor een stop. Bij het opvragen van een optimale route ontvang je onder andere de meest efficiënte route, maar ook de reisduren tussen bestemmingen en de verwachte Estimated Times of Arrival.
Route optimaliseren
Met de module Routeplanning & Optimalisatie kun je van een transportorder een optimale route genereren. Om een optimale route te kunnen berekenen die aan jouw wensen voldoet, kun je eerst in EasyTrans diverse instellingen vastleggen. Je kunt bijvoorbeeld vastleggen waar een route altijd moet beginnen en eindigen, welke servicetijd je hanteert en met welk type voertuig je de transporten uitvoert.
Optimalisatiesoftware
Voor de berekening van een optimale route maakt EasyTrans Software gebruik van externe optimalisatiesoftware. De koppeling met de externe partijen is dus een onderdeel van de module Routeplanning & Optimalisatie. Voor jou zijn er daarom geen extra kosten om gebruik te maken van deze diensten.
EasyTrans Software biedt hierbij de keuze tussen twee verschillende aanbieders, SmartRoute en RouteXL.
Je kunt zelf bepalen welke provider je wilt gebruiken om de routes te optimaliseren:
Route XL | SmartRoute | |
Voertuigprofielen | Auto, Bestelwagen, Fiets | Vrachtwagen, Auto, Bestelwagen, Fiets |
Aantal bestemmingen | Maximaal 100 | Onbeperkt |
Prioriteit bij optimalisatie | Geeft voorrang aan ingestelde tijden t.o.v. de ophaal- en afleverbestemmingen. Hierdoor kunnen bij ‘krap’ ingestelde tijden afleveradressen voor ophaaladressen worden gepland. |
Geeft voorrang aan de ophaal- en afleverbestemmingen t.o.v. ingestelde tijden. |
Website | www.routexl.com | www.smartroute.nl |
Instellingen routeoptimalisatie
- Ga naar het hoofdmenu ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > Tabblad ‘Routeplanning & optimalisatie’
- Leg instellingen de vast:
- ‘Servicetijd’
Servicetijd staat voor de gemiddelde tijd die nodig is voor een stop. Bij het optimaliseren van de route wordt rekening gehouden met de vastgestelde servicetijd per stop. - ‘Tijdvenster marge’
Standaard wordt er geen tijdvenster marge gerekend, maar dit is wel mogelijk. Bij het tonen van de verwachte aankomsttijd (ETA) wordt dan op de Track & Trace pagina een marge voor en na de berekende ETA toegevoegd. Hierdoor wordt een tijdvenster weergegeven als ETA. Bijvoorbeeld 30 minuten eerder en 90 minuten later geeft een ETA met een tijdvenster van 2 uur. - ‘Routeberekening startlocatie’
Om een route te kunnen genereren moet er altijd een start- en eindbestemming bekend zijn. Je kunt de startlocatie van de routes baseren op de eerste bestemming die is ingegeven in de order, of de routes kunnen starten op jouw eigen adres. - ‘Routeberekening eindlocatie’
Om een route te kunnen genereren moet er altijd een start- en eindbestemming bekend zijn. Je kunt de eindlocatie van de routes baseren op de laatste bestemming die is ingegeven in de order, of de routes kunnen eindigen op jouw eigen adres. - ‘Type voertuig’
Leg het type voertuig vast waarmee je de transporten uitvoert. Dit is bijvoorbeeld belangrijk voor een juiste reisduurberekening en om de toegankelijkheid tot wegen te kunnen bepalen. - ‘Product voor samengestelde route’
Kies hier op welk product ‘samengestelde route’-orders moeten worden vastgelegd. Kies je geen product? Dan worden samengestelde routes geboekt op het product van de originele orders die je samenvoegt. Voeg je orders van verschillende producten samen? Dan wordt het product van de oudste geselecteerde order gebruikt bij de samengestelde route. - ‘Optimalisatie provider’
Voor de berekening van een optimale route maakt EasyTrans Software gebruik van externe optimalisatiesoftware van twee verschillende aanbieders, ‘SmartRoute’ en ‘RouteXL’. Bepaal hier de keuze.
- ‘Servicetijd’
- Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om op te slaan.