Waar kunnen wij u bij helpen?
Afdrukken

Aanpassing samengestelde route

Een extra transportopdracht ontvangen? Of blijkt een samengestelde route toch niet haalbaar? U kunt reeds aangemaakte samengestelde routes wijzigen!

Order toevoegen

Het kan natuurlijk voorkomen dat er een extra opdracht binnenkomt nadat u de ‘samengestelde route’ heeft gemaakt . Of zelfs als deze al gereden wordt! Daarom kunt u altijd orders toevoegen aan een ‘samengestelde route’-order:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’
  2. Selecteer de ‘samengestelde route’-order en de order die u wilt toevoegen
  3. Voeg de order toe aan de ‘samengestelde route’-order:
    1. Onderaan uw orderoverzicht vindt u bij ‘Met geselecteerde orders’ diverse snelbewerkingen
    2. Selecteer bij ‘Order acties’ de optie ‘Samenvoegen’
    3. Vink ‘Samengestelde route maken’ aan
    4. Klik op ‘OK’

U ontvangt een bevestiging dat de order is toegevoegd aan de samengestelde route. De bestemmingen in de ‘samengestelde route’-order kunt u optioneel opnieuw optimaliseren en de order verder afhandelen zoals u gewend bent.

Order verplaatsen

Lijkt de samengestelde route toch niet haalbaar? Of kon een stop niet beleverd worden en moeten de goederen op een later tijdstip opnieuw aangeboden worden? Het is mogelijk om orders te verplaatsen van de ene naar de andere ‘samengestelde route’-order:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’.
  2. Selecteer de originele order(s) die u wilt verplaatsen en de ‘samengestelde route’-order waar deze bij in moet komen
  3. Verplaats de gekozen order(s) naar de geselecteerde samengestelde route:
    1. Onderaan uw orderoverzicht vindt u bij ‘Met geselecteerde orders’ diverse snelbewerkingen
    2. Selecteer bij ‘Order acties’ de optie ‘Samenvoegen’
    3. Vink ‘Samengestelde route maken’ aan
    4. Klik op ‘OK’

De door u geselecteerde order(s) zijn nu verplaatst naar de door u geselecteerde samengestelde route. In uw orderoverzicht ontvangt u hiervan direct een bevestiging, inclusief het ordernummer van deze samengestelde order. De bestemmingen in de ‘samengestelde route’-order kunt u optioneel opnieuw optimaliseren en de order verder afhandelen zoals u gewend bent.

Bestemmingen

U kunt bestemmingen in een ‘samengestelde route’-order wijzigen. U kunt handmatig bestemmingen toevoegen of bestaande bestemmingen aanpassen. Houdt er wel rekening mee dat samengestelde routes gekoppeld zijn aan de originele orders. Wijzigingen aan bestemmingen kan hier invloed op hebben.

Bestemming toevoegen

Samengestelde routes worden enkel voor planningsdoeleinden gebruikt. Bestemmingen die handmatig worden toegevoegd aan een samengestelde route worden dan ook niet gekoppeld aan een order van een klant. Hierdoor is het o.a. niet mogelijk om klanten per e-mail te informeren over de orderstatus, tarieven te berekenen of facturen aan te maken. Wilt u een order toevoegen aan de samengestelde route? Volg dan de stappen zoals (bovenstaand) beschreven bij: Order toevoegen.

Wijziging bestemmingen

Aanpassing bestemming

U kunt de details binnen bestemmingen aanpassen:

  • Handmatig: Een handmatige wijziging binnen een bestemming heeft geen gevolgen voor de koppeling met de originele order. De samengestelde route blijft gekoppeld aan de originele order.
    Let op: De gewijzigde details worden niet overgenomen naar de originele order.
  • Adresboek: Past u een bestemming aan met behulp van het adresboek? Dan wordt de desbetreffende bestemming ontkoppeld van de originele order.

Ophaalbestemmingen verwijderen

Wanneer u een ophaalbestemming verwijderd worden de bijbehorende goederenregels aan het eerste ophaaladres binnen de order toegekend.
Tip: Vertrekt een samengestelde route vaak vanaf uw eigen adres? Maak uw eigen bedrijf aan in het adresboek zodat u dit adres eenvoudig kunt ingeven als vertrekpunt/eerste ophaaladres.

Afleverbestemmingen verwijderen

Wanneer u een afleverbestemming verwijderd uit een samengestelde order wordt de originele order ontkoppeld. De originele order krijgt dan de status ‘Open’.
Let op: Bestaat een originele order uit meerdere afleveradressen? Bij het verwijderen van één afleverbestemming wordt de originele order geheel ontkoppeld.

Vorige Routes optimaliseren
Volgende Planning Samengestelde routes
INHOUD