Waar kunnen wij je bij helpen?
Afdrukken

Aanpassing samengestelde route

Een extra transportopdracht ontvangen? Of blijkt een samengestelde route toch niet haalbaar? Je kunt reeds in een aangemaakte samengestelde route een aanpassing maken!

Orders

In een samengestelde route kun je altijd nog een aanpassing maken!

Aanpassing samengestelde route

Het kan natuurlijk voorkomen dat er een extra opdracht binnenkomt nadat je de ‘samengestelde route’ hebt gemaakt. Of zelfs als deze al gereden wordt!
Tip: Gebruik de locatiekaart om te zien of de bestemmingen van de extra opdracht logisch zijn om toe te voegen qua route aan de samengestelde route.
Je kunt altijd orders toevoegen aan een ‘samengestelde route’-order:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’
  2. Selecteer de ‘samengestelde route’-order en de order die je wilt toevoegen
  3. Voeg de order toe aan de ‘samengestelde route’-order:
    1. Onderaan het orderoverzicht vind je bij ‘Met geselecteerde orders’ diverse snelbewerkingen
    2. Selecteer bij ‘Order acties’ de optie ‘Samenvoegen’
    3. Vink ‘Samengestelde route maken’ aan
    4. Klik op ‘OK’

Je ontvangt een bevestiging dat de order is toegevoegd aan de samengestelde route. De bestemmingen in de ‘samengestelde route’-order kun je optioneel opnieuw optimaliseren en de order verder afhandelen zoals je gewend bent.

Let op: Bij een laadroute (pick-up) is het niet mogelijk om een order toe te voegen. Verwijder eerst de samengestelde route om een nieuwe laadroute samen te voegen.

Order verplaatsen

Lijkt de samengestelde route toch niet haalbaar? Of kon een stop niet beleverd worden en moeten de goederen op een later tijdstip opnieuw aangeboden worden? Het is mogelijk om orders te verplaatsen van de ene naar de andere ‘samengestelde route’-order:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’.
  2. Selecteer de originele order(s) die je wilt verplaatsen en de ‘samengestelde route’-order waar deze bij in moet komen
  3. Verplaats de gekozen order(s) naar de geselecteerde samengestelde route:
    1. Onderaan het orderoverzicht vind je bij ‘Met geselecteerde orders’ diverse snelbewerkingen
    2. Selecteer bij ‘Order acties’ de optie ‘Samenvoegen’
    3. Vink ‘Samengestelde route maken’ aan
    4. Klik op ‘OK’

De door jou geselecteerde order(s) zijn nu verplaatst naar de door jou geselecteerde samengestelde route. In het orderoverzicht ontvang je hiervan direct een bevestiging, inclusief het ordernummer van deze samengestelde order. De bestemmingen in de ‘samengestelde route’-order kun je optioneel opnieuw optimaliseren en de order verder afhandelen zoals je gewend bent.

Order verwijderen

Vanuit het orderoverzicht kun je heel snel een order uit een ‘samengestelde route’-order verwijderen:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Order overzicht’
  2. Klik (bij de order die je uit de samengestelde route wilt verwijderen) op het ‘Uit Samengestelde route verwijderen’- icoonVerwijderen samengestelde route, in de kolom ‘Bewerkingen’
  3. Klik op ‘OK’ om de keuze te bevestigen

Je ontvangt een bevestiging dat de order is verwijderd uit de samengestelde route. De bestemmingen van de verwijderde order zijn niet langer onderdeel van de ‘samengestelde route’-order en de order is volledig ontkoppeld.

Bestemmingen

Je kunt bestemmingen in een ‘samengestelde route’-order wijzigen. Je kunt handmatig bestemmingen toevoegen of bestaande bestemmingen aanpassen. Houdt er wel rekening mee dat samengestelde routes gekoppeld zijn aan de originele orders. Wijzigingen aan bestemmingen kan hier invloed op hebben.

Bestemming toevoegen

Samengestelde routes worden enkel voor planningsdoeleinden gebruikt. Bestemmingen die handmatig worden toegevoegd aan een samengestelde route worden dan ook niet gekoppeld aan een order van een klant. Hierdoor is het o.a. niet mogelijk om klanten per e-mail te informeren over de orderstatus, tarieven te berekenen of facturen aan te maken. Wil je een order toevoegen aan de samengestelde route? Volg dan de stappen zoals (bovenstaand) beschreven bij: Order toevoegen.

Wijziging bestemmingen

Aanpassing bestemming

Je kunt de details binnen bestemmingen aanpassen:

  • Handmatig: Een handmatige wijziging binnen een bestemming heeft geen gevolgen voor de koppeling met de originele order. De samengestelde route blijft gekoppeld aan de originele order.
    Let op: De gewijzigde details worden niet overgenomen naar de originele order.
  • Adresboek: Pas je een bestemming aan met behulp van het adresboek? Dan wordt de desbetreffende bestemming ontkoppeld van de originele order.

Ophaalbestemmingen verwijderen

Wanneer je een ophaalbestemming verwijderd worden de bijbehorende goederenregels aan het eerste ophaaladres binnen de order toegekend.
Tip: Vertrekt een samengestelde route vaak vanaf jouw eigen adres? Maak jouw eigen bedrijf aan in het adresboek zodat je dit adres eenvoudig kunt ingeven als vertrekpunt/eerste ophaaladres.

Afleverbestemmingen verwijderen

Wanneer je een afleverbestemming verwijderd uit een samengestelde order wordt de originele order ontkoppeld. De originele order krijgt dan de status ‘Open’.
Let op: Bestaat een originele order uit meerdere afleveradressen? Bij het verwijderen van één afleverbestemming wordt de originele order geheel ontkoppeld.

INHOUD