Waar kunnen wij je bij helpen?
Afdrukken

Klant activeren/deactiveren

Het is mogelijk om een klant te activeren/deactiveren en (tijdelijk) als inactief te markeren. De klantnaam wordt dan nog wel (grijs gemarkeerd) getoond binnen selectielijsten, zoals bij het invoeren van een order, maar kan niet geselecteerd worden. Handig als er bijvoorbeeld een betalingsachterstand is, of als er tijdelijk geen afname van transport is.

Status klant

Binnen het klantoverzicht kun je instellen of een klant actief, of inactief is. Inactieve klanten worden nog wel getoond in selectielijsten binnen EasyTrans, maar zijn grijs gemarkeerd én kunnen niet geselecteerd worden. Dit is bijvoorbeeld handig als er een betalingsachterstand is en er niet per ongeluk een order ingevoerd mag worden.

Maak je gebruik van een Klanten Portal en staan er klanten op inactief? Dan hebben deze gebruikers uiteraard ook geen toegang tot het Klanten Portal. Tot de status van de klant weer op ‘actief’ wordt gezet.

Status controleren

De status van een klant is te controleren via het klantenoverzicht.

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Klanten’ > ‘Klant overzicht’
  2. In de kolom ‘Klant nr.’ zie je in één oogopslag de status van een klant
    • Groene markering: Status actief
    • Rode markering: Status inactief
  3. (Optioneel) Met behulp van de statusfilter van het klantoverzicht is het mogelijk om te filteren op status:
    1. Open bij ‘Status filter’ het selectiemenu en selecteer het gewenste overzicht ‘Actieve klanten’ of ‘Gedeactiveerde klanten’

Klant activeren/deactiveren

Wanneer je een klant nieuw aanmaakt krijgt deze uiteraard altijd standaard de status ‘actief’. De status van een klant is zichtbaar én aanpasbaar via het klantenoverzicht:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Klanten’ > ‘Klant overzicht’
  2. In de kolom ‘Bewerkingen’ kun je de status van een klant wijzigen
    • ‘+’-icoon: Klant activeren
    • ‘-‘-icoon: Klant deactiveren

De bewerking wordt direct geactiveerd, de kleurmarkering bij het klantnummer wordt direct aangepast.
Inactieve klanten worden grijs gemarkeerd weergegeven in selectielijsten en zijn niet te selecteren. Daarnaast hebben inactieve klanten geen toegang tot een Klanten Portal.

Het is ook mogelijk om klant te activeren/deactiveren of te verwijderen via de snelbewerking:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Klanten’ > ‘Klant overzicht’
  2. Vink in de eerste kolom de klanten aan waarvan je de status wilt aanpassen
  3. Ga onderaan naar ‘Met geselecteerde klanten’
  4. Kies voor de status activeren, deactiveren of verwijderen
  5. Er verschijnt een pop-up met de vraag of je de bewerking wilt uitvoeren en klik op ‘OK’

Verwijderde klanten komen in de prullenbak terecht. Vanuit de prullenbak kun je klanten weer herstellen als actieve klant of definitief verwijderen.

INHOUD