Stap 2: Web-orders
Ingave opties web-ordering
Bij uw producten heeft u ingesteld hoe de weergave bij een orderingave moet zijn. Uw algemene instellingen gelden ook voor het Klanten Portal. Heeft u bijvoorbeeld ingesteld dat u werkt met venstertijden (periode tijden)? Dan is dit in het Klanten Portal ook het geval. Daarnaast heeft u voor het Klanten Portal nog enkele aanvullende opties:
Aanvullende opties
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Tarievenbeheer’ > ‘Product’.
- Open het product dat u wilt aanbieden via het Klanten Portal en controleer bij ‘Productopties’ > ‘Weergave opties in de web-order omgeving’ de instellingen:
- ‘Datum en tijd weergeven bij de bestemmingen in de web-order omgeving’;
Met deze instelling kunnen er bij web-orders ophaal- en afleverdata en tijden ingeven worden bij de bestemmingen. Wanneer u deze instelling uitschakelt kan uw klant enkel een ophaaldatum en tijd invoeren en worden de afleverdata en tijden niet getoond. - ‘Uitgebreide goederen invoer per soort colli’;
Standaard wordt er in een Klanten Portal een uitgebreide goedereninvoer gebruikt. Net als in uw planomgeving kan een klant dan eigen tarief/goederensoorten ingeven en bij meerdere bestemmingen aangeven welke goederen waar opgehaald- en/of afgeleverd moeten worden. U kunt er echter voor kiezen om een vereenvoudigde goedereninvoer te bieden. Hierbij kan een klant de volgende informatie ingeven: ‘Aantal colli’, ‘Gewicht’, ‘Lengte’, ‘Breedte’ en ‘Hoogte’.
- ‘Datum en tijd weergeven bij de bestemmingen in de web-order omgeving’;
Verplichte velden bij web-ordering
Heeft u altijd bepaalde gegevens nodig bij een web-order? Bijvoorbeeld het aantal te vervoeren colli? Dan kunt u instellen dat deze gegevens altijd verplicht ingegeven moeten worden. Een order kan dan niet geplaatst worden zonder de verplicht gestelde gegevens:
- Vink bij ‘Productopties’ > ‘Verplichte velden in de web-order omgeving’ aan welke velden altijd ingegeven moeten worden:
- Aantal colli verplicht in te vullen
- Gewicht verplicht in te vullen
- Lengte x Breedte x Hoogte verplicht in te vullen
- Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om uw instellingen op te slaan.
Web-orders ontvangen
Een geplaatste web-order is direct zichtbaar in uw orderoverzicht. De klant ontvangt na het plaatsen van een web-order meteen een orderbevestiging, inclusief Track & Trace link. Afhankelijk van uw instellingen ontvangt u hier uiteraard ook een kopie van.
Standaard krijgen ontvangen web-orders een aparte status in uw planomgeving. Geplaatste web-orders krijgen een markering als ontvangen maar nog niet geaccepteerd. Hiermee krijgt de web-order ook een andere kleurmarkering en is dus duidelijk herkenbaar. De planner kan de web-order vervolgens op geaccepteerd zetten zodra deze de order daadwerkelijk gaat verwerken. Deze aparte markering wordt ook in het Klanten Portal weergegeven. Hiermee geeft u uw klanten extra zekerheid dat een aangemelde web-order ook daadwerkelijk is gezien door de planning. U kunt er ook voor kiezen orders direct te accepteren, dan krijgen de orders niet een aparte markering maar de status ‘Open’.
Kleurmarkering openstaande web-orders
Niet geaccepteerde web-orders worden vetgedrukt, met een paarse kleurmarkering, weergegeven in uw orderoverzicht. U kunt deze standaard kleurmarkering naar wens aanpassen.
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Kleuren’.
- Kies bij de regel ‘Openstaande weborder’ een kleur naar keuze.
- Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om uw instelling op te slaan.
Web-order direct accepteren
Standaard krijgen geplaatste web-orders een aparte markering, als ontvangen maar nog niet geaccepteerd. U kunt er ook voor kiezen orders direct te accepteren, dan krijgen de orders niet een aparte markering maar de status ‘Open’.
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Tarievenbeheer’ > ‘Product’.
- Open het product waarvan u web-orders DIRECT wilt ACCEPTEREN.
- Vink bij ‘Productopties’ de optie ‘Nieuwe web-order eerst accepteren’ uit.
- Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om uw instelling op te slaan.