Verkoopfactuur versturen
Vanuit EasyTrans kan je heel eenvoudig een verkoopfactuur versturen. Zodra een order de status ‘Gecontroleerd’ heeft staat deze klaar voor facturatie. Aangemaakte facturen worden weergegeven in het factuur overzicht en kunnen vanuit het overzicht worden verstuurd. Hoe je een factuur klaar zet is te vinden in het artikel verkoopfactuur aanmaken.
Verkoopfactuur overzicht
Het factuur overzicht biedt een overzichtelijke weergave van aangemaakte facturen.
Betaalde facturen zijn groen gemarkeerd.
Openstaande facturen zijn geel gemarkeerd.
Facturen waarvan de betalingstermijn is verstreken zijn rood gemarkeerd.
Bij klanten waarvan is aangegeven dat de factuur digitaal verstuurd moet worden, wordt tevens een kleurstatus gebruikt bij de kolom ‘Factuur gemaild’. Wanneer de factuur nog niet gemaild is wordt deze kolom daarom rood gearceerd.
In de kolom ‘Factuur gemaild’ is te zien of de factuur gemaild is en op welke datum.
Verkoopfactuur versturen
- Klik op het mail-icoon in de kolom ‘Factuur gemaild’.
De mailing komt naar voren, de factuur (PDF) en eventueel UBL-factuur worden als bijlage meegezonden. - Optioneel; Bij Contactpersonen kun je selecteren wie de e-mail moet ontvangen.
- Rechts in het scherm zie je een weergave van de e-mail die je gaat verzenden. Je kan hier eventueel zelf een aangepaste tekst ingeven.
De tekst wordt opgeslagen zodra je de factuur verstuurt. Pas je de tekst voor een bepaalde klant aan, let er dan op dat je deze weer terug zet als je de eerstvolgende factuur gaat versturen - Optioneel; Onderaan het e-mailscherm vind je de optie om documenten wel of niet bij te voegen bij de factuur.
Heb je bij het toevoegen van het document aangegeven dat het een intern document betreft? Dan is dit document enkel in de order zichtbaar, deze wordt uiteraard niet met de factuur meegestuurd. - Klik op ‘E-mail versturen’.
In de kolom ‘Factuur gemaild’ komt nu de datum van versturen te staan.
Vanuit factuur overzicht versturen
Wanneer je meerdere facturen in één keer wil versturen, is dit mogelijk vanuit het factuur overzicht:
- Vink in de eerste kolom aan welke facturen je wil versturen per e-mail
- Kies bij ‘Met geselecteerde facturen’ voor ‘Per e-mail versturen’
- Er komt een melding of je de facturen wil versturen
- Klik op ‘OK’
In het ‘Voortgang overzicht’ zie je of de facturen zijn verstuurd of welke er niet zijn verstuurd en waarom niet.
Verkoopfactuur verwijderen
Je kunt een factuur verwijderen door in de kolom ‘Bewerkingen’ te klikken op het verwijder-icoon .
Het systeem zal na het klikken op het icoon vragen om een bevestiging om de factuur werkelijk te verwijderen, wanneer je hier op ‘OK’ klikt zal de factuur definitief verwijderd worden.
De bijbehorende orders krijgen na het verwijderen van de factuur opnieuw de status ‘Gecontroleerd’, zodat je deze eenvoudig opnieuw kan factureren. Op deze manier kun je eenvoudig een correctie factuur versturen.
Noteer het factuurnummer en de datum van de factuur indien je dezelfde (gecorrigeerde) factuur nogmaals wilt versturen. Je kunt deze gegevens opnieuw ingeven bij het maken van een nieuwe factuur.