Factuur corrigeren
Een foutje op de factuur gemaakt? Geen probleem, dit is te corrigeren in EasyTrans!
Heb je de factuur nog niet verstuurd? Of mag je van de ontvangende partij een gecorrigeerde factuur versturen?
Corrigeer dan heel simpel de bestaande factuur!
1. Factuur verwijderen
Als je in EasyTrans bent ingelogd met beheerder- of facturatierechten is het mogelijk om facturen te verwijderen. De orders die op verwijderde facturen stonden krijgen opnieuw de status ‘Gecontroleerd’. De factuurnummers van verwijderde facturen kun je eventueel opnieuw gebruiken.
Tip: Wil je een factuur verwijderen om een factuur te corrigeren? Noteer dan de belangrijke gegevens van de factuur die je gaat verwijderen!
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Facturen’ > ‘Factuur overzicht’
- (Indien van toepassing) Open de factuur om belangrijke gegevens (bijvoorbeeld factuurnummer en factuurdatum) eerst te noteren:
- Klik bij ‘Bewerken’ op ‘Factuur openen’ (vergrootglas-icoon)
- Noteer alle belangrijke gegevens
- Verwijder de factuur:
- Klik bij ‘Bewerken’ op ‘Factuur verwijderen’ (kruis-icoon)
De factuur is nu definitief verwijderd, de orders die op de verwijderde factuur stonden hebben opnieuw de status ‘Gecontroleerd’ gekregen.
2. Factuur corrigeren
Wil je de verwijderde factuur daadwerkelijk corrigeren? Gebruik dan de genoteerde gegevens om de factuur opnieuw aan te maken met de correcte gegevens.
- Corrigeer de fouten van de verwijderde factuur, in de order(s) of in de klantgegevens
Na het verwijderen van een factuur krijgen de orders die daarop stonden de status ‘Gecontroleerd’ - Maak de factuur na correctie opnieuw aan:
- Ga via het hoofdmenu naar ‘Facturen’ > ‘Nieuwe facturatie’
- Stel de periode en de factuurdatum in zoals die van de verwijderde factuur
- Geef bij ‘Eerstvolgende factuurnummer’ het nummer van de verwijderde factuur in
- Klik op de knop ‘Uitvoeren’
De factuur wordt nu opnieuw aangemaakt met de ingegeven factuurdatum én factuurnummer.