Creditorder
Een foutje in een order gemaakt? En daardoor een foutieve factuur gemaakt? Geen probleem, dit is te corrigeren in EasyTrans!
Gaat het om een correctie vanwege een fout in één order? Dan is het wellicht handig om het teveel betaalde bedrag te crediteren door middel van een creditorder/‘retour’order.
Creditorder maken
Binnen EasyTrans is het mogelijk om ‘negatieve’ tarieven vast te leggen bij orders. Dit gebruik je bijvoorbeeld om een korting in te geven maar deze methode is ook te gebruiken voor creditorders!
Moet er bijvoorbeeld een correctie komen op een foutief gefactureerde order? Maak dan een creditorder aan. Geef hiervoor een nieuwe order in (bijvoorbeeld door de foutieve order te kopiëren) en breng het teveel berekende bedrag in mindering:
- Maak een order aan, of open de foutieve order en klik op ‘Dupliceren’
- Corrigeer bij ‘Prijsberekening’ de teveel betaalde bedragen door een minteken (-) te gebruiken
- (Optioneel) Geef bij ‘Opmerking op de factuur’ in dat het om een correctie gaat
Bijvoorbeeld ‘correctie XXX (ordernummer)’ - Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de retourorder op te slaan
- (Optioneel) Zet de order vast op ‘Gecontroleerd’ zodat deze klaar staat voor facturatie
- Selecteer de order in het orderoverzicht
- Ga naar ‘Met geselecteerde orders’ en kies onder ‘Status wijzigen’ de snelbewerking ‘Gecontroleerd’
Na de correctie kan de creditorder/‘retour’order mee met de eerstvolgende facturatieronde!
Let op: Wil je een creditfactuur maken? EasyTrans maakt standaard verzamelfacturen aan. Alleen facturen met een negatief totaalbedrag worden aangemaakt als creditfactuur.
Het is ook mogelijk om de foutieve factuur te verwijderen en het factuurnummer opnieuw te gebruiken!.
Lees dan verder onder: Factuur corrigeren
Moet je factuur in zijn geheel corrigeren? Corrigeer dan alle orders die op de factuur staan en maak een creditfactuur aan.
Lees dan verder onder: Creditfactuur