Waar kunnen wij je bij helpen?
Afdrukken

Documenten delen

Opgeslagen documenten kun je optioneel delen met klanten en vervoerders. Bij het opslaan van een document kun je instellen of het om een openbaar of intern document gaat. Openbare documenten kun je delen met klanten en vervoerders, interne documenten worden op geen enkele manier gedeeld!

Openbare opgeslagen documenten kun je delen met klanten, ontvangers en/of vervoerders. De documenten kunnen worden bijgevoegd/gedeeld bij:

  • Orderbevestigingen
  • Vervoersopdrachten
  • Afleverbevestigingen
  • Verkoopfacturen
  • Klanten Portal (Openbare documenten zijn automatisch zichtbaar)
  • Vervoerder Portal / Chauffeurs App (Openbare documenten zijn optioneel zichtbaar)
  • Koppeling EasyTrans Gebruikers
  • Inkoopfacturen (Bij gebruik Inkoopmodule)

Klanten

Opgeslagen documenten kun je bijvoegen/delen bij:

  • Orderbevestigingen
  • Afleverbevestigingen
  • Verkoopfacturen
  • Klanten Portal
  • Koppeling EasyTrans Gebruikers

Orderbevestiging

Je kunt de klanten vanuit het Transport Management Systeem heel eenvoudig orderbevestigingen versturen. Heb je (openbare) documenten opgeslagen bij een order? Dan kun je – bij het versturen vanuit een order – de documenten optioneel meesturen bij de orderbevestiging:

Versturen vanuit order

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Orderoverzicht’
  2. Open de order waarvan je de orderbevestiging wilt versturen
  3. Klik bij ‘Klant’ op het ‘e-mail’-icoon
    Zie je geen mailicoon? Dan is er nog geen e-mailadres vastgelegd bij de contactpersoon/klant. Leg deze eerst vast.
  4. Controleer of de standaard instellingen naar wens zijn
    Openbare documenten worden standaard meegestuurd, je kunt het bijvoegen per document handmatig deactiveren.
  5. Klik op de gewenste ‘Versturen met …’-knop om de e-mail te versturen
    Je kunt diverse soorten transportdocumenten meesturen met de orderbevestiging

Let op: Wanneer je meerdere orderbevestigingen tegelijk verstuurd vanuit het orderoverzicht worden er GEEN documenten bijgevoegd!

Afleverbevestiging

Het is mogelijk om opgeslagen documenten bij te voegen bij het versturen van een afleverbevestiging. Hiermee kun je bijvoorbeeld, als bewijs van aflevering, een getekende afleverbon versturen naar de klant.

Versturen vanuit de order

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Orderoverzicht’
  2. Open de geplande order waarvan je de afleverbevestiging wilt versturen
  3. Klik (onderaan het orderscherm) op de knop ‘Afmelden’
    • Het TMS vraagt of je de afleverbevestiging wilt versturen naar de klant
      Krijg je geen melding? Dan is er op klant- of productniveau ingesteld dat je nooit afleverbevestigingen wenst te versturen.
  4. Controleer of de standaard instellingen naar wens zijn
    Openbare documenten worden standaard meegestuurd, je kunt het bijvoegen per document handmatig deactiveren.
  5. Klik ‘Versturen’

Versturen vanuit het order overzicht

Je kunt ook meerdere afleverbevestigingen tegelijk versturen vanuit het orderoverzicht. Alle opgeslagen (openbare) documenten kun je hierbij eventueel toevoegen:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Orderoverzicht’
  2. Selecteer (in de eerste kolom) de orders waarvan je afleverbevestigingen wilt versturen
  3. Selecteer de snelbewerking ‘Afmelden met afleverbevestiging’:
    1. Onderaan het orderoverzicht vind je bij ‘Met geselecteerde orders’ diverse snelbewerkingen
    2. Selecteer bij ‘Status wijzigen’ de optie ‘Afmelden met afleverbevestiging’
  4. Controleer of de standaard instelling naar wens is
    Alle openbare documenten worden standaard meegestuurd, je kunt het bijvoegen van de documenten handmatig deactiveren.
  5. Klik op ‘OK’

Facturen

Opgeslagen documenten kun je optioneel ook bijvoegen bij de facturen. Bij de algemene instellingen kun je vastleggen of je standaard wel of niet documenten wilt meesturen met een factuur. Uiteraard kun je per klant en/of per e-mail nog afwijken van de standaard instelling

Standaard instelling

Bij de algemene instellingen kun je vastleggen of je standaard wel of niet opgeslagen documenten wilt bijvoegen bij een factuur:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > tabblad ‘Klanten’
  2. Leg bij ‘Standaard bijgevoegde documenten meesturen met de factuur’ de algemene instelling vast:
    • Standaard bijvoegen: Selecteer de optie
    • Standaard niet bijvoegen: Selecteer de optie NIET
  3. (Indien van toepassing) Pas de standaard instelling toe op reeds bestaande klanten door op het ‘kopiëren’-icoon Icoon- Standaard instellingen kopiëren te klikken.
  4. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Instelling per klant

De instelling die je hebt vastgelegd bij de algemene instellingen wordt toegepast bij elke klant die je nieuw aanmaakt in EasyTrans. Je kunt per klant nog afwijken van deze standaard instelling:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Klanten’ > ‘Klant overzicht’
  2. Open de klant waarbij je wilt afwijken van de standaard instelling
  3. Leg bij ‘Overige instellingen’ > ‘Documenten meesturen met de factuur’ de afwijkende instelling vast
  4. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Factuur versturen

Verstuur je de facturen in bulk vanuit het factuur overzicht? Dan wordt hierbij de standaard instelling gebruikt om te bepalen of er wel of geen documenten worden bijgevoegd. Wil je afwijken van een standaard instelling? Gebruik dan niet de snelbewerking in het factuur overzicht maar verstuur de factuur apart zodat je handmatig de instellingen kunt aanpassen:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Facturen’ > ‘Factuur overzicht’
  2. Klik bij de betreffende factuur, in de kolom ‘Factuur gemaild’, op het ‘mail’-icoon
  3. Onderaan het e-mailscherm vind je de optie om documenten wel of niet bij te voegen bij de factuur
  4. Klik op ‘Email versturen’

Klanten Portal

Vanaf een Premium pakket beschik je over een eigen Klanten Portal. Hiermee geef je de klanten o.a. de mogelijkheid om orders te plaatsen en de status hiervan te volgen. Een klant heeft via een eigen orderoverzicht altijd inzicht in reeds geplaatste orders. Heb je (openbare) documenten opgeslagen met behulp van de Documentopslag module? Dan zijn deze documenten ook direct zichtbaar in het Klanten Portal.

Ontvangers

Opgeslagen documenten kun je bijvoegen/delen bij:

  • Orderbevestigingen

Orderbevestiging

Ook naar ontvangers van zendingen kunnen orderbevestigingen verstuurd worden. Heb je (openbare) documenten opgeslagen bij een order? Dan kun je – bij het versturen vanuit de order in de planomgeving – opgeslagen documenten optioneel meesturen bij de orderbevestiging:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Orderoverzicht’
  2. Open de order waarvan je de orderbevestiging wilt versturen
  3. Geef bij ‘Orderbevestiging naar e-mailadres ontvanger’ het e-mailadres in
  4. Klik vervolgens bij ‘Orderbevestiging naar e-mailadres ontvanger’ op het ‘e-mail’-icoon
  5. Vink aan welke opgeslagen documenten je bij wilt voegen
  6. Klik op de gewenste ‘Versturen met …’-knop om de e-mail te versturen
    Je kunt ook diverse soorten transportdocumenten meesturen met de orderbevestiging

Let op: Wanneer je meerdere orderbevestigingen naar ontvangers tegelijk verstuurd vanuit het orderoverzicht worden er GEEN documenten bijgevoegd!

Vervoerders

Opgeslagen documenten kun je bijvoegen/delen bij:

  • Vervoersopdrachten
  • Vervoerder Portal / Chauffeurs App
  • Koppeling EasyTrans Gebruikers
  • Inkoopfacturen (Bij gebruik Inkoopmodule)

Vervoersopdrachten (e-mail)

Vanuit het Transport Management Systeem kun je vanaf een Standaard pakket per e-mail vervoersopdrachten versturen. Bij het versturen vanuit een order kun je optioneel opgeslagen (openbare) documenten bijvoegen.

Versturen vanuit de order

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Planning’ > ‘Orderoverzicht’
  2. Open de order waarvan je de vervoersopdracht wilt versturen
  3. Selecteer bij ‘Vervoerder’ de vervoerder die het transport gaat uitvoeren
  4. Klik op het ‘e-mail’-icoon (achter ‘Vervoerder’)
    Zie je geen mailicoon? Dan is er nog geen e-mailadres vastgelegd bij de vervoerder. Leg deze eerst vast.
  5. Controleer of de standaard instellingen naar wens zijn
    Openbare documenten worden standaard NIET meegestuurd, je kunt het bijvoegen per document handmatig activeren.
  6. Klik op de gewenste ‘Versturen met …’ knop om de e-mail te versturen
    Je kunt ook diverse soorten transportdocumenten meesturen met de vervoersopdracht.

Let op: Wanneer je meerdere vervoersopdrachten tegelijk verstuurd vanuit het orderoverzicht worden er GEEN documenten bijgevoegd! 

Vervoerder Portal /  Chauffeurs App

Vanaf een Premium Plus pakket is een eigen Vervoerder Portal inclusief Chauffeurs App onderdeel van het Transport Management Systeem. Geautomatiseerd nieuwe vervoersopdrachten plaatsen in de Chauffeurs App van de vervoerder is onderdeel van een Vervoerder Portal. Bij een dergelijke vervoersopdracht kun je optioneel opgeslagen documenten delen. Of opgeslagen (openbare) documenten zichtbaar zijn in de Chauffeurs App is afhankelijk van de algemene instellingen.

Standaard instelling

Bij de algemene instellingen kun je vastleggen of je opgeslagen (openbare) documenten wilt delen via de Vervoerder Portal/Chauffeurs App:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > tabblad ‘Orders’
  2. Leg bij ‘Chauffeurs App instellingen’ > ‘Bijgevoegde documenten weergeven in de Chauffeurs App’ de algemene instelling vast:
    • Standaard delen: Selecteer de optie
    • Standaard niet delen: Selecteer de optie NIET
  3. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Koppeling EasyTrans Gebruikers

Werk je samen met een logistieke dienstverlener die ook gebruik maakt van EasyTrans? Met de Koppeling EasyTrans Gebruikers kun je eenvoudig ordergegevens met elkaar uitwisselen! Je kunt onder andere heel gemakkelijk orders versturen naar deze externe vervoerder.

Wanneer beide EasyTrans Systemen gebruik maken van de Vervoerder Portal kun je ook afmeldinformatie met elkaar delen. Wordt de order door de externe vervoerder afgemeld met behulp van de Chauffeurs App? Dan deelt deze via de koppeling automatisch afmeldgegevens met jou. Gebruikt de externe vervoerder ook de Documentopslag module? En voegt deze documenten toe via een Chauffeurs App? Dan worden de openbaar opgeslagen documenten ook met jou gedeeld.

Inkoopmodule

Opgeslagen (openbare) documenten kun je optioneel ook bijvoegen bij de inkoopfacturen. Bij de algemene instellingen kun je vastleggen of je standaard wel of niet documenten wilt meesturen met een inkoopfactuur. Uiteraard kun je per vervoerder en/of per e-mail nog afwijken van de standaard instelling.

Standaard instelling

Bij dealgemene instellingen kun je vastleggen of je standaard wel of niet opgeslagen documenten wilt bijvoegen bij een inkoopfactuur:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Instellingen’ > ‘Algemeen’ > tabblad ‘Vervoerders’
  2. Leg bij ‘Standaard bijgevoegde documenten meesturen met de inkoopfactuur’ de algemene instelling vast:
    • Standaard bijvoegen: Selecteer de optie
    • Standaard niet bijvoegen: Selecteer de optie NIET
  3. (Indien van toepassing) Pas de standaard instelling toe op reeds bestaande vervoerders door op het ‘kopiëren’-icoon Icoon- Standaard instellingen kopiëren te klikken.
  4. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Instelling per vervoerder

De instelling die je hebt vastgelegd bij de algemene instellingen wordt toegepast bij elke vervoerder die je nieuw aanmaakt in EasyTrans. Je kunt per vervoerder nog afwijken van deze standaard instelling:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘vervoerders > ‘vervoerder overzicht’
  2. Open de vervoerder waarbij je wilt afwijken van de standaard instelling
  3. Leg bij ‘Overige instellingen’ > ‘Documenten meesturen met de inkoopfactuur’ de afwijkende instelling vast
  4. Klik op ‘Opslaan & Sluiten’ om de instelling op te slaan

Inkoopfactuur versturen

Verstuurt je de inkoopfacturen in bulk vanuit het inkoopfactuur overzicht? Dan wordt hierbij de standaard instelling gebruikt om te bepalen of er wel of geen documenten worden bijgevoegd. Wil je afwijken van de standaard instelling? Gebruik dan niet de snelbewerking in het inkoopfactuur overzicht maar verstuur de inkoopfactuur apart zodat je handmatig de instellingen kunt aanpassen:

  1. Ga via het hoofdmenu naar ‘Inkoop’ > ‘Inkoopfactuur overzicht’
  2. Klik bij de betreffende inkoopfactuur, in de kolom ‘Factuur gemaild’, op het ‘mail’-icoon Icoon EasyTrans - E-mail versturen
  3. Onderaan het e-mailscherm vind je de optie om documenten wel of niet bij te voegen bij de inkoopfactuur
  4. Klik op ‘Email versturen’
INHOUD