Orders verwerken
Hieronder lees je alles over orders verwerken in de Chauffeurs App. In het order overzicht vind je geplande en reeds gereden transportorders. Groen gearceerde opdrachten zijn reeds afgemeld, geel gearceerde opdrachten moeten nog verwerkt worden. Je kunt orders openen en vervolgens per bestemming gaan verwerken.
Orderdetails
In het order overzicht kun je in één oogopslag al veel informatie over de order vinden. Bijvoorbeeld of het gaat om een laad- of losadres, hoe laat en wanneer je verwacht wordt, en naar welke plaats je moet.
Door op een orderregel te klikken open je de order en krijg je nog meer orderdetails te zien. Je ziet nu ook de volledige adresgegevens, inclusief eventuele telefoonnummers (direct bellen is mogelijk vanuit de app!) en om welk product het gaat. Ook eventuele opmerkingen en de te vervoeren goederen zijn zichtbaar.
Maakt je werk- of opdrachtgever gebruik van de Documentopslag- of Inkoopmodule van EasyTrans Software? Dan zie je de documenten en/of tarieven ook in de orderdetails terug, als dit bovendien ook bij de instellingen geactiveerd is door de planner.
Orders verwerken Chauffeurs App
Vanuit een geopende order kun je per bestemming de order gaan verwerken. Bij iedere bestemming heb je vier functies die je hiervoor kunt gebruiken, ‘Navigeren’, ‘Handtekening’, ‘Afbeeldingen’ en ‘Afmelden’.
Navigeren naar bestemming
Door op het ‘wereldbol’-icoonte klikken bij de bestemming open je de navigatie van het toestel. Het adres komt automatisch in de door jouw gekozen navigatie-tool, waardoor je eenvoudig naar de bestemming kunt navigeren.
Digitale handtekening
Bij iedere bestemming kun je een digitale handtekening ontvangen en opslaan.
- Tik op het ‘pen’-icoonbij de bestemming
- Ontvang de handtekening op het scherm van het toestel
- Tik op ‘Opslaan’
Tip: Je kunt een handtekening overschrijven door opnieuw op het ‘pen’-icoon te klikken en een nieuwe handtekening te ontvangen. Je kunt een opgeslagen handtekening ook verwijderen door in het scherm op ‘Leegmaken’ te klikken.
Afbeeldingen
Bij iedere bestemming kun je twee afbeeldingen opslaan.
- Tik op het ‘fototoestel’-icoonbij de bestemming
- Voeg een afbeelding toe
Je kunt een foto maken met je toestel en deze opslaan of een reeds opgeslagen afbeelding toevoegen - Zodra je een afbeelding hebt gemaakt, of gekozen, komt deze opgeslagen bij de bestemming te staan.
Wil je nog een tweede afbeelding opslaan? Volg bovenstaande stappen en gebruik een leeg invoerveld bij het opslaan van een afbeelding.
Tip: Bij invoervakken met opgeslagen afbeeldingen staat ‘Er is al een afbeelding opgeslagen. Je kunt de bestaande afbeelding overschrijven’. Je kunt reeds opgeslagen afbeeldingen dus ook overschrijven!
Documenten toevoegen
Wanneer je werk- of opdrachtgever gebruik maakt van de Documentopslag module van EasyTrans Software kun je naast de afbeeldingen optioneel ook twee documenten toevoegen.
- Tik op het ‘fototoestel’-icoon bij de bestemming
- Voeg documenten toe
Je kunt maximaal twee documenten per bestemming toevoegen. In het scherm zie je hoeveel documenten je nog kan toevoegen.- Tik op het invoervak om een bestand te kiezen, of een foto te maken.
De volgende bestandstypen kunnen worden geüpload: .jpg, .jpeg, .png en .pdf
Afbeeldingen worden na het toevoegen automatisch omgezet naar een pdf-bestand. - Maak een afbeelding of kies het bestand op het apparaat.
- Bevestig de keuze en het document wordt toegevoegd aan de order.
- Tik op het invoervak om een bestand te kiezen, of een foto te maken.
Opgeslagen documenten kunnen niet gewijzigd of verwijderd worden.
Bestemming afmelden
Met welke gegevens je een order kunt afmelden is afhankelijk van de instellingen van je werk- of opdrachtgever. Onderstaande beschrijving kan daardoor afwijken van de werkwijze met jouw Chauffeurs App.
- Tik op het ‘v’-icoonbij de bestemming
- Geef de benodigde afmeldgegevens in
- Naam, naam ontvanger/afgever
- Tijd, tijd van ontvangst/afgifte
Tip: Gebruik het ‘klok’-icoon om snel de huidige tijd in te voeren - (Optioneel) Wachttijd
- (Optioneel) Laad- lostijd
- (Optioneel) Status
- (Optioneel) Opmerking
- Emballage meegenomen/achtergelaten
- Tik op ‘Afmelden’
Tip: Je kunt ook ‘Opslaan zonder afmelden’, de gegevens worden dan wel verzonden naar de planning, maar de bestemming wordt nog niet definitief afgemeld.
Laatste bestemming
Bij het afmelden van de laatste bestemming kun je optioneel ook de werkelijk gereden kilometers vastleggen.
Orders afmelden
Een afgemelde bestemming wordt groen gearceerd weergegeven in orders, en in het order overzicht. Wanneer alle bestemmingen binnen een order zijn afgemeld (m.u.v. de eerste ophaalbestemming) wordt deze order automatisch gemarkeerd als afgerond. De gegevens in de kolom ‘Orders’ worden dan ook groen gearceerd.
Of een order afgemeld wordt naar de planning of rechtstreeks naar de klant is afhankelijk van de instellingen van je werk- of opdrachtgever.